Wat zeg je?

Katja, een klant van mij vroeg laatst: Hoe ga je in een blog om met het feit dat je werkt met cliënten die zowel in als uit het vak afkomstig zijn? Ik blijf dat nog wel eens ingewikkeld vinden, ook om vakjargon te vermijden. Hoe kan ik de taal van de cliënt aanhouden?

Het antwoord is heel simpel: Door je in een blog maar op één doelgroep te richten.
Die groep moet snappen wat je schrijft, moet zich aangesproken voelen, moet zich niet afvragen wat sommige woorden in hemelsnaam betekenen.

Er is altijd een rode draad in je werk, dat is hetgeen waarmee jij de ander helpt.
Dat helpen kan op verschillende manieren en dat kan verkocht worden aan verschillende doelgroepen.
Het makkelijkst is natuurlijk om helemaal te gaan voor één groep, dat hoor je niet voor het eerst.
Kiezen maakt dat het zeker in je communicatie een stuk makkelijker wordt!
Soms haken mensen daardoor juist af en dat is ook prima.
Laatst kreeg ik een nogal pissige reactie van een vrouw met een bedrijf maar zonder kinderen op een bericht dat ik had geplaatst waarin ik iets over het moeder zijn verkondigde.
Tja, ik richt mij nu eenmaal op vrouwelijke ondernemers die óók moeder zijn, het staat met grote letters op mijn website.
Hebben al mijn klanten of volgers kinderen?
Nee.
Het gaat er toch om of er een klik is en ik heb laatst zelfs een agenda aan een man verkocht, hoe tof is dat.
Vinden zij het vervelend dat ik af en toe over het moederschap praat of communiceer?
Nee.
Zij weten dit, snappen dit en gaan gewoon lekker verder met hun business.

Veel ondernemers richten zich op meerdere doelgroepen.
Katja bijvoorbeeld werkt met leerlingen individueel maar richt zich ook op scholen.
Ik ken genoeg ondernemende vrouwen die werken met kinderen en volwassenen, of die werken met professionals en particulieren.
Niets mis mee natuurlijk maar in je communicatie wil je geen verwarring kweken waardoor mensen afhaken.
Een blog voor zowel leerlingen als leerkrachten werkt niet en in dat blog ook nog eens vakjargon gebruiken al helemaal niet.

Laten we de website er ook even bij pakken: Is het voor de bezoeker (lees: mogelijke klant) in één oogopslag helder dat ‘ie op de juiste website is beland?
Je zou dan bijvoorbeeld een menu ‘Voor Wie’ kunnen maken waarna mensen kunnen kiezen voor ‘leerkracht’ of ‘leerling’ of ‘vader/moeder’.

Ga je nieuwsbrieven versturen met daarin jouw blogs, hou dat dan ook gescheiden en leg per doelgroep één lijst aan.
Dit kun je tegenwoordig allemaal makkelijk regelen met de mailinglijst systemen die er zijn.

Soms wil je binnen een doelgroep nog verder splitsen, zo zou het voor Katja misschien handig zijn om leerlingen van de onderbouw en de bovenbouw gescheiden te houden.
Als dat beter zou zijn voor haar business natuurlijk, anders niet.
We zijn niet van de werkverschaffing 😉

Denk je nu: Pffff, wat vermoeiend zeg, dan snap ik jou volkomen.
Het ís ook veel werk om meerdere doelgroepen aan te schrijven, om verschillende blogpagina’s te onderhouden.
Daarom is dat kiezen dus zo fijn want je maakt het makkelijker voor jezelf.
Je kunt er ook voor kiezen om de frequentie aan te passen naar wat voor jou werkbaar is.

Naast mijn werk als ondernemerscoach met Zakenmam geef ik af en toe efficiency trainingen bij bedrijven.
Een totaal andere doelgroep en dat werk doe ik onder een andere naam.
Deze trainingen geef ik sinds 1999 en de paar klanten die ik hiervoor nog heb hou ik graag aan.
Ik vind het heel erg leuk om te doen, het is even wat anders, ondanks dat het bij die trainingen ook gaat om het aanbrengen van overzicht en structuur om een betere professional te worden.
Dát is de rode draad in mijn werk, daar help ik mensen bij.
Voor dit werk heb ik wel een (verouderde) website maar ik stuur geen nieuwsbrieven, schrijf geen blogs, ik post er niet over op sociale media.
Deze keuze heeft met mijn tijd en energie op dit moment te maken.

Hoe meer doelgroepen je hebt, hoe meer versnipperd je bezig bent.
Kijk dus regelmatig of het nog klopt, of je de focus hebt die je wilt, hoe het jou zal helpen als je meer tijd en aandacht aan één doelgroep gaat geven.
En praat dan in heldere taal tegen die mensen.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen:
– heb jij meerdere doelgroepen en zo ja, hoe pak je dit aan met jouw marketing?
– of had je dit ooit en nu niet meer, hoe ging dat, was het lastig om die keuze te maken?
– welke andere reactie heb jij op dit artikel?

Leuk om van je te horen en deel dit artikel gerust in jouw netwerk, dankjewel.

Heb jij een vraag over jouw bedrijf, over jezelf als ondernemer laat het mij weten.
Ik help je graag verder in een volgende blog.

Groet,

 

 

Ps: In mijn 90 dagen programma Boost je Business ga je onder andere (verder) inzoomen op jouw ideale klant zodat het makkelijker voor je wordt om die klant te vinden. Ook ga je werken aan een mooi aanbod waarmee jij jouw klanten helpt. Laat je bedrijf groeien!

Spread the love

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*