Tijd is Geld, manieren om te besparen en te verdienen.

We zijn zo halverwege deze maand vooral bezig met het jaar dat voor ons ligt.
Doelen zijn gesteld, de Kerstvakantie is voorbij, er wordt weer volop gewerkt.
Vooruit kijken en doelen stellen kan alleen als je weet wat er achter je ligt.
Terugkijken: Wat ging goed in 2017, wat ging niet goed, wat ga ik anders aanpakken?
Dan heb ik het niet alleen over zaken als: Ik ga meer sporten, minder tijd aan Facebook besteden, meer blogs schrijven.

In dit artikel zoom ik in op Tijd en Geld.
In je business maar je kunt het natuurlijk ook vertalen naar privé.
Kijk jij regelmatig naar Tijd en Geld, hoe zit het met het evenwicht?
Jouw geld komt en gaat, jouw tijd kun je maar één keer uitgeven.

Er zijn ontelbaar veel systemen die je kunt gebruiken om tijd mee te besparen.
Gratis of betaald.
Als de investering je tijd bespaart dan is dat mooi.
Die tijd kun je dan besteden aan het werken met klanten of andere activiteiten die (uiteindelijk) voor meer inkomsten, geld, zullen zorgen.

Informatie standaardiseren
Laatst vertelde een klant dat zij bepaalde informatie die haar klanten van te voren ontvangen, nu in een mooi digitaal boekwerk aan het gieten is. In plaats van het steeds opnieuw te typen of via knip- en plakwerk wordt er dan een mooie pdf gestuurd. Kost nu even wat tijd om te maken maar bespaart straks natuurlijk veel meer.

Dit kun je ook met andere soorten informatie doen, bijvoorbeeld als je vaak dezelfde soort vragen via de mail krijgt. Je kunt dan jouw standaard antwoord bewaren in een mailmap en die dan steeds gebruiken, in dit geval dus wel via knip-en plak.
Misschien heb je wel een keer een killer van een tekst gemaakt die je de nodige tijd en energie heeft gekost. Bewaar ‘m want geheid komt het nog een keer van pas.

Kort gezegd: Alle informatie die je vaker dan één keer kunt of zult gebruiken kun je beter ergens  in een speciale map opslaan zodat je het snel kunt pakken als je het weer nodig hebt.

Afspraken met klanten
Ik werk met Timetrade, dit is een systeem waarin ik aangeef op welke momenten klanten met mij hun individuele coachingsessie kunnen inplannen. Mijn klanten krijgen de link naar die agenda, plannen zichzelf in en ik krijg een mail met de afspraak. Dit systeem kost wel iets per jaar maar scheelt echt bakken met tijd. Dus is het een goede investering. Ik ken iemand met een dansschool die het gebruikt om 10 minuten gesprekken in te plannen met ouders van leerlingen die een bepaalde dansopleiding volgen. Eerst werden die afspraken allemaal via de mail gemaakt, ze werd er gek van!

Naast de bovengenoemde afspraken in tijd  met klanten is er ook nog een ander aspect waar je wellicht tijd mee kunt besparen: Jouw grenzen in hoeveel tijd je aan anderen geeft.
Loopt een afspraak met een klant standaard een half uur uit? Reken eens uit wat je dit op maandbasis aan tijd en geld kost.
Geef je (te) veel tijd aan mensen die geen klant zijn en dit ook nooit zullen worden? Je weet het antwoord op deze vraag heel goed. Begrens jezelf en maak ook hier de rekensom.

Kosten check
Het is ook slim om gewoon weer eens naar je kosten te kijken. Grote kans dat je daar ook kunt besparen. Zo heb ik een behoorlijk aantal domeinnamen opgezegd, je kent dat misschien wel, je krijgt een idee voor een product en dan hup, even een url claimen want je weet maar nooit. En het kost toch maar een paar euro per jaar. In mijn geval was het ondertussen opgelopen naar behoorlijk wat urls en ik heb ze bijna allemaal opgezegd. Besparing voor dit jaar al 115 euro.
Soms kom je erachter dat je ergens op bent geabonneerd als de periodieke automatische incasso plaatsvind. Zo was er onlangs ‘opeens’ 35 euro afgeschreven voor een nieuw jaar bij een online dienst waar ik eigenlijk helemaal geen gebruik meer van maak. Zonde! Meteen opgezegd natuurlijk.

Social media berichten
Naast het plaatsen van losse berichten op het moment dat er iets gebeurt waar ik over wil posten, gebruik ik sinds vorig jaar MeetEdgar. Ik heb er wel even over gedaan om ermee te starten want het kost 50 euro per maand, best een investering. Maar ik heb er iets anders voor opgegeven, zo graag wilde ik MeetEdgar gaan gebruiken. Via dit systeem worden berichten automatisch geplaatst bijvoorbeeld daar op Facebook waar jij ze wilt hebben en op het tijdstip dat jij wilt. Content wordt steeds opnieuw gebruikt dus het is één keer erin zetten en de rest gaat vanzelf.

Routines
Je kunt veel tijd besparen door (meer) routinematig te gaan werken. Routines zijn taken die met een bepaalde regelmaat gedaan moeten worden. Door hier op voorhand tijd voor in je agenda te blokken hoef je er op andere momenten dus niet meer aan te denken. Want het komt vanzelf als het geplande moment daar is. Mails afhandelen bijvoorbeeld, dat hoef je niet direct te doen, je kunt dit ook een of twee keer per dag doen in een blok tijd. Administratie. Overleg met je team. Je wekelijkse blog. Heel vaak kan er meer routinematig gewerkt worden dan nu het geval is. Ga al jouw activiteiten eens na en stel jezelf de vraag: Zou ik dit ook op een vast moment in de dag/week/maand kunnen doen in plaats van steeds los als het uitkomt? Hoeveel tijd zou ik hiermee besparen?

Je geld anders beheren
Ik ben er heel erg trots op dat mijn bruto omzet in 2017 ruim € 110.000,- was. Daar heb ik ook hard voor gewerkt, en dat is meteen het scheve: Ik heb van die omzet persoonlijk te weinig terug gezien. Ik heb mega veel kosten gemaakt, ik zette mijzelf, mijn salaris, onderaan, mijn bedrijf ging altijd voor. Ik hou van investeren, er liggen genoeg wensen maar ik heb eind vorig jaar besloten dat ik mezelf nu net zo belangrijk vind als mijn bedrijf als het om geld gaat.
Ik ben met de Profit First methode gaan werken. Dit maakt dat ik de inkomsten aan de hand van een bepaalde verdeelsleutel doorzet naar verschillende potjes: Winst, Salaris, Belasting en Kosten. Dit geeft enorm veel rust en een hele positieve energie! Als ik dit eerder had gedaan bijvoorbeeld met de omzet van 2017 dan hadden wij als gezin andere keuzes kunnen maken, of hadden we sommige dingen wel/makkelijker kunnen doen.
Mijn klant Dianne is iemand die jou verder kan helpen met de Profit First methode.

Kijken naar je Tijd en je Geld is iets wat je wat mij betreft ook routinematig doet, voor zowel je bedrijf en privé. Er valt altijd wel iets te verbeteren, er is altijd iets dat aangescherpt kan worden. Kies nu iets wat jij makkelijk kunt oppakken en ervaar meteen je winst!

‘Aan besparen zit een limiet, aan verdienen niet.’

Ik ben benieuwd:
– welke van de gegeven punten kan jij direct gaan toepassen en wat zou je dit opleveren?
– heb je een andere suggestie, hoe bespaar jij tijd en/of geld?
– welk ander inzicht neem jij mee uit dit artikel?

Je mag dit artikel delen in jouw netwerk, dankjewel daarvoor.
Heb je een vraag over jouw bedrijf, laat het mij weten dan help ik je verder.

Groet,

 

 

Ps: Mijn ’52 weken focus en inspiratie’ programma helpt je om anders naar jouw planning en organisatie te kijken. Ja, het vraagt een investering in geld maar je wint er tijd mee wat weer kan leiden tot meer omzet.

Spread the love

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*