Het proces gaat altijd verder

We zitten midden in de Zomervakanties, ben je aan het genieten?
Het is, zoals elk jaar, in deze periode altijd wat rustiger qua mails, vragen van klanten, telefoontjes.
Voor mij tenminste, ik weet niet hoe dit voor jou is maar voor de meeste mensen is dit toch een rustige tijd.
Een perfecte tijd om orde op zaken te stellen.
Naast het vakantie vieren uiteraard.

Orde op zaken stellen kan betekenen letterlijk opruimen.
Ik heb een paar dagen geleden onze voorraadkast weer eens goed onder handen genomen, bleek dat er best veel over datum producten stonden, helaas.
Note to self: Doe dit vaker.

Maar het kan ook zijn juist eens lekker niets doen, op tijd naar bed.
Orde op zaken stellen in je energie-management (ik weet niet of dit een woord is maar je snapt wat ik bedoel).

Orde op zaken stellen: Naar je bedrijf kijken.
Gewoon kijken naar hoe het nu is.
Je huidige manier van werken, je klanten, je taalgebruik, je samenwerkingen.
Past dat nog bij hoe jij het wilt?
Past het nog bij wie jij nu bent?
Levert het je op wat je wilt bereiken, aan omzet, werkplezier, tevredenheid?

Ja?
Mooi.
Houden zo en daag jezelf uit om een volgende stap te gaan zetten.
In beweging blijven en natuurlijk omhoog, een betere versie van jezelf worden.

Nee?
Mooi.
Je bent je ervan bewust en kunt nu iets gaan veranderen.
Waar zit het ‘m in denk je?

Nooit ben je ‘klaar’ met jouw persoonlijke proces, met jouw groei.
Altijd kun je opnieuw kijken naar iets waarover je in eerste instantie misschien zegt: ‘Dat weet ik nou wel, dat heb ik al gedaan, dat heb ik al geleerd.’
NEE.
Dit is een arrogante gedachte, eentje waarmee je jezelf op slot zet om verder te groeien.
En eerlijk gezegd hoor ik dit nog best vaak, als ik dan naar resultaten vraag dan blijft het stil…

Neem dus eens de tijd om naar jouw teksten, je website te kijken.
Klopt het nog wat daar staat?
Pas het aan bij wie jij nu bent en voor wie jij er wilt zijn.

Zo ben ik zelf ook opnieuw naar mijn teksten aan het kijken.
En kreeg ik helder waar ik lange tijd de vinger niet op kon leggen.
Voor wie ik er nu eigenlijk ben met mijn bedrijf, met welke klanten werk ik het liefste?
‘Ik ben er voor moeders met een eigen bedrijf’ dat heb ik jarenlang gezegd.
Maar dat klopt niet meer, ik ben er niet voor moeders met een eigen bedrijf.
Ik ben er voor vrouwen met een eigen bedrijf die óók moeder zijn.
Voel jij het verschil?
Ik wel en ik weet zeker dat dit mij verder helpt met mijn bedrijf.
Het lijkt iets kleins en misschien is het dat ook wel maar dit is een voorbeeld uit mijn proces en om dit soort dingen kan het dus gaan.
Finetunen.

Durf opnieuw te kijken naar jouw klanten, of anderen met wie je misschien een samenwerking hebt.
Klopt het nog?
Ben je trouw aan jezelf gebleven?
Welke situaties wil je niet meer meemaken, welke grenzen mag jij beter gaan bewaken?

Ook hier heb ik in mogen leren de laatste tijd.
Aardig en klantvriendelijk zijn is super belangrijk maar duidelijk zijn is ook heel belangrijk en ik mocht even zeer duidelijk worden naar mijzelf en een paar klanten.
‘Zo wil ik het niet langer​’ dat dit zeg maar keihard door je hoofd gaat.
Met als gevolg dat ik misschien even wat minder aardig was.
Maar ik was wel duidelijk en ik heb mijzelf serieus genomen waar ik blij om ben.
Het aanspreken van je klanten doe je trouwens ook om hen verder te helpen, hou dat altijd in gedachten.

Tenslotte kun je ook nog vooruit kijken.
Als ik over een jaar op punt xyz wil staan, wat kan ik dan per vandaag beter anders gaan doen?
Welke grenzen mag ik dan vandaag gaan stellen?
Welk gedrag past daar bij of juist niet meer bij?

Een mooie manier is om iemand die jij hoog hebt zitten te gaan modelleren.
Deze methode ken je denk ik wel.
Wat doet Oprah/Máxima/Wendy van Dijk/vul zelf in op dit moment, welke gewoontes heeft zij, wat kan ik daarvan overnemen zodat ik mezelf verder omhoog breng?

Uiteraard is het absolute uitgangspunt van dit alles: Hoe graag wil JIJ het?
Wat wil je eigenlijk en welke doelen heb je voor jezelf gesteld?
Waarom is het belangrijk voor je om deze doelen te halen?
Ook dat zijn mooie vragen om jezelf in deze periode eens te stellen en er iets over op papier te zetten.

Ik wens je mooie volgende stappen in jouw groei!

Deel in een reactie wat dit artikel met je doet.
Wat klopte er ooit niet meer voor jou in jouw bedrijf?
Wat heb je toen gedaan en wat heeft dit jou opgeleverd?

Heb je een vraag over jezelf of jouw bedrijf, laat het mij dan ook weten.
Ik help je graag verder.

Tot de volgende keer!

 

 

Ps: Een mooie dag om naar jezelf en jouw bedrijf te kijken is 18 november. Dan organiseer ik mijn jaarlijkse event. Een dag vol kennis, inspiratie, fun, heerlijk eten en drinken, de agenda voor 2018, nieuwe contacten, en nog veel meer! De early bird loopt nog, zorg dat je erbij bent!

Spread the love

2 gedachten over “Het proces gaat altijd verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*