Een pianoles is meer dan een pianoles.

piano

Van de week was het weer zo ver: Tijd voor een nieuwe ‘pianoles-leskaart’.
Of is het ‘piano-leskaart’? Of ‘pianoles-kaart’?
Ahhhh, flauw van mij, nu even serieus.

Mijn dochter, volgens de pianoleraar is zij ‘Een natuurtalent met een absoluut gehoor, zij is geboren voor de muziek’, heeft elke week pianoles.
Aan huis en dat is echt een luxe want ik kan zo mooi een beetje meegenieten van haar spel terwijl ik in huis bezig ben.

Maar goed, ik moest dus een nieuwe kaart betalen en ik had het geld klaarliggen.
Ik gaf het aan de pianoleraar, hij nam het aan en keek daarbij nogal moeilijk.
‘Wat is er?’ vroeg ik en ondertussen dacht ik: Shit, nu gaat hij zeggen dat hij zijn prijzen gaat verhogen….(wat me niets zou verbazen overigens, ik heb het wel eens met hem over zijn tarieven gehad en gezegd dat hij best meer zou mogen vragen).

Hij zei: ‘Ik blijf het altijd zo moeilijk vinden om geld aan te nemen, ik voel me dan zó schuldig.’
‘Wat loop je nou te miepen man’ was mijn zeer coach-waardige eerste reactie.
‘Ja, ja, ik weet het wel, maar ik vind het toch altijd lastig, ik weet niet waarom’ zei hij.

‘Jij krijgt nu geld van ons, jij ziet nu alleen wat je krijgt en wat je voor jouw gevoel misschien van ons NEEMT. Maar je ziet toch ook wel wat jij GEEFT?’
Pianolessen.
Maar een pianoles is meer dan een pianoles.
Het is/geeft ook:
= Ontwikkeling
= Plezier
= Creativiteit
= Zelfvertrouwen
= Ontspanning
=
=

Zo zei ik het niet precies maar ik maakte hem wel duidelijk dat het gewoon geven en nemen is, net als iedere andere dienst, je koopt iets wat een ander maakt, doet of levert.
En dat wij hartstikke blij zijn met zijn kennis, tijd en aandacht voor onze dochter.
Niets aan het handje toch?

Ik dacht er nog over na, het is wel iets waar vooral vrouwen moeite mee hebben, het hele ‘geld’ verhaal in hun business en leven.
Zoveel emotie komt erbij kijken, uiteindelijk angst, vaak om niet aardig gevonden te worden.

Ik ken een vrouw waar ik al een paar keer een dienst heb afgenomen en dat ik steeds ruim twee weken later pas de factuur kreeg.
Waarom stuurt ze mij die niet gewoon dezelfde dag of de volgende dag?
Ik ben dan zo benieuwd wat daar achter zit. Interesseert het haar niet (kan toch niet als je een bedrijf hebt), voelt ze zich bezwaard om het direct te versturen (mag hoor, je dienst is geleverd) of is er wat anders aan de hand?
Mijn man William is zanger en als hij heeft opgetreden dan wordt de factuur de volgende dag verstuurd, dat is een teken dat je jezelf èn je werk serieus neemt vind ik en wat de ontvanger daarvan vindt boeit niet.

Anyway, wat ik mijn klanten laat doen om hun geld-mindset te verbeteren, is ze een lijstje laten maken met 25 punten waarom ze het waard zijn om geld te vragen voor hun werk.
Dus wat brengen zij de klant met hun dienst/product? Dit hoeft helemaal niet zwaar en moeilijk te zijn. In het geval van mijn dochter is het bijvoorbeeld ontroerend om te zien hoe de opa’s en oma’s genieten als ze laat horen wat ze heeft gestudeerd.
Is dat in geld uit te drukken?

Maak voor jezelf ook eens zo’n lijstje.
Of doe de oefening ‘Impact op alle niveaus’ die je hier gratis op mijn website vindt.
Ik ben benieuwd wat dit met je doet en welke inzichten je krijgt.
Deel je die hier onderaan dit artikel?

Heb jij een vraag over je bedrijf of over jezelf, laat het mij weten, ik help je graag verder.
En deel dit artikel gerust in jouw netwerk, dankjewel daarvoor.

Tot de volgende keer,

email naam

 

Spread the love

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*