Je omzetdoel bepaald, en nu?


Als het goed is heb je doelen gesteld voor jouw bedrijf.
Vaak is het begin van het jaar een mooi moment maar dat hoef natuurlijk niet, je kunt op elk moment (nieuwe) doelen stellen.
Een van de doelen die je zou moeten hebben is een omzetdoel.
Heb je dat nog niet, doe dat dan vandaag nog.
Elk bedrijf heeft een omzetdoel, het maakt alles makkelijker.
Alhoewel ……………

Ik zie wel omzetdoelen die gesteld worden maar daarna?
Daarna gewoon aan het werk of is het handig om dat doel toch nog iets verder uit te diepen?
Wat mij betreft wel, en ik zal je zeggen hoe je dit kunt doen.

De omzet is de optelling van al jouw verkopen bij elkaar en de meeste vrouwen met wie ik werk hebben meerdere producten/diensten die zij verkopen.
Het is dus slim om een omzetdoel op te delen in alle producten, dus je gaat per product bepalen hoeveel je daarvan wilt verkopen.

Stel jouw omzetdoel is 40.000 euro per jaar.
Je hebt twee producten van elk 750 euro, je hebt een product van 1250 euro en eentje van 1750 euro.
Werk eens uit hoeveel van elk product jij nu moet verkopen om aan die 40K te komen.

Als je dit hebt gedaan kijk dan naar wat je hebt genoteerd.
Word je er blij van, denk je dat het haalbaar is?
Of zie je nu al dat jouw omzetdoel wel wat hoger mag?

De volgende vraag is dan ook: Om de aantallen die jij hebt genoteerd te halen, wat moet je daar allemaal voor doen?
Niet iedereen die jij tegenkomt, die jouw website bezoekt, je webinar volgt of jouw pagina liked zal (meteen) iets van je kopen, dit heet conversie oftewel de omzetting van een potentiële klant naar een betalende klant.
Het kan wel een jaar duren voordat mensen besluiten om met jou in zee te gaan.
De conversie is gemiddeld iets van 4%, mijn ervaring is dat het nog iets lager ligt, dit hoor ik ook om mij heen.
Met andere woorden, als jij 20 keer jouw product van 750 euro wilt verkopen, toch al goed voor 15.000 euro omzet, dan moet je 500 mensen bereiken.
En als je dit via een webinar wilt doen dan zul je dus een veelvoud aan mensen een bericht over jouw webinar moeten laten zien want ook hier geldt: niet iedereen zal zich hiervoor inschrijven.
En zelfs áls ze zich inschrijven dan nog zal meer dan de helft er niet eens bij aanwezig zijn.
Dat komt vooral omdat het gratis is, dan zijn mensen heel makkelijk.

Zo zie je maar weer dat een bedrijf laten groeien vooral een ‘cijferspel’ is.
En dat je daar van te voren naar kijkt, gedurende het jaar naar blijft kijken zodat je kunt bijstellen.

Het is natuurlijk ook nog leuk en slim om te kijken hoe je mensen, als ze eenmaal klant zijn geworden, klant kunt laten blijven.
Mensen kopen makkelijker een tweede keer bij je dan een eerste keer.
Misschien kunnen mensen van het 750 euro product doorstromen naar het 1750 euro product.
Misschien is het handig om er nog een product van ongeveer 350 euro voor te zetten om mensen makkelijker in te laten stappen in jouw product piramide.
Een leuke puzzel waar je mee kunt blijven spelen, nieuwe producten toevoegen, weghalen wat niet werkt.
Zorg in ieder geval ook voor een gratis product (de weggever op je website) zodat je de eerste ‘ja’ van iemand krijgt.

Nu ben ik benieuwd:
– heb jij jouw omzetdoel gesteld en heb jij het vervolgens uitgewerkt per product/dienst?
– wat levert je dit voor inzichten en voorgenomen of al geplande acties op?
– welke andere reactie heb je op dit artikel?

Dankjewel voor je tijd en aandacht, als jij een vraag hebt over jouw bedrijf laat het mij weten.
Ik help je graag verder!

Groet,

 

 

Ps: Wil jij werken aan jouw productaanbod en zo meer klanten helpen?
Doe dan mee aan mijn 90 dagen training Boost je Business.

Spread the love