Krijgen wat je waard bent

Het blijft een vaak gestelde vraag:
Welk bedrag kan ik vragen voor mijn training, workshop, dienst, product?
Hoe weet ik of ik te veel of juist te weinig vraag?

Dagen, weken, maanden heb je hard gewerkt om een prachtig product neer te zetten.
Al jouw kennis, ervaring en liefde heb je erin gestopt.
Je weet zeker dat je anderen hiermee helpt, je houdt van jouw nieuwe product!

Dan komt het moment: De prijs bepalen.
Vol vertrouwen noteer jij een bedrag, yes, dit is het waard.
En dan begint het: Dat zeurende stemmetje………
Weet je het zeker? Is het niet te veel? Wie ben jij om dit te vragen? Misschien moet je eerst een lager bedrag vragen en als je dan meer ervaring heb dan kan dit bedrag misschien wel een keer.
Uhhh, dit gaan klanten écht niet betalen hoor!

Fijn hoor, zo’n interne waakhond die jou wil beschermen tegen afwijzingen.
Maar niet nu, ga weg!

Het blijft een interessant proces, het bepalen van je prijzen en deze vervolgens ook krijgen.
Je kunt er heel feitelijk naar kijken: Wat krijgt de klant, hoeveel tijd en aandacht van mij, hoeveel kennis, wat gaat hem dit opleveren op welke vlakken?
Dat zou ik zeker op een rijtje zetten.
Ik snap ook dat je naar collega’s kijkt, wat vragen zij, wat is een gangbaar bedrag voor wat ik bied?
Hierbij maak ik altijd de opmerking dat al die collega’s misschien wel te weinig vragen dus laat het daar nooit van af hangen.

Je kunt ook nog kijken naar hoeveel geld jij wilt verdienen.
Ik heb wel eens gehoord dat Anouk (de zangeres) een bepaald bedrag per jaar wil verdienen, een bedrag waar zij en haar gezin leuk van kunnen leven.
Ze zegt dat ze in de eerste plaats moeder is en daarna komt haar werk.
Op basis van dit bedrag bepaalt zij dan hoeveel optredens zij doet. That’s it.
Ik weet niet of dit verhaal klopt maar ik vind het idee sterk!

Het bepalen en vervolgens krijgen van jouw tarief is vooral innerlijk werk.
Je wilt zelf voor de volle 300% achter jouw prijzen staan.
Je wilt zonder blikken of blozen jouw tarieven noemen, het moet net zo natuurlijk voelen als dat je tijdens een etentje aan een tafelgenoot vraagt: Kun je mij het zout aangeven?

Voor mij is een goede check: Zou ik dit bedrag zelf betalen voor een workshop, training of iets dergelijks?
Nee?
Dan zal ik het ook niet vragen.

Innerlijk werk dus en daarin stappen zetten als je hierin sterker mag worden.
Dit gaat beter als je wordt ondersteund dus neem een coach in de arm als jij jezelf op dit punt blijft tegenwerken.
Een paar dagen geleden plaatste mijn klant Annabelle dit bericht in de Moeders met een Missie community:

Zie je dat zij haar tarieven helemaal heeft geaccepteerd?
Ze heeft zich voorbereid door er goed over na te denken, haar pakketprijzen uit te werken en last but not least zij heeft het besluit genomen dat zij dit waard is.

Dezelfde dag een bericht van klant Miranda.
Zij had op dat moment nog wel enige paniek over de prijs die zij aan een klant ging vragen.
Dat gebeurt vaker, dat klanten een bericht plaatsen waarin ze een bedrag vragen en dan slaat de twijfel toe.
Wij moedigen elkaar dan aan.
En dan vieren we het succes van de JA die volgt.
Komt er een ‘nee’ dan vieren we het proces van leren en gaan we op naar de volgende gelegenheid!

Miranda had een harde afspraak met zichzelf had gemaakt om goed voor zichzelf te zorgen. Haar waarde ook op financieel vlak serieus te nemen.
De klant zei binnen no-time JA tegen Miranda.
Dat leerde haar dat ze dus zeker niet teveel heeft gevraagd.
En met een ideale klant hoef je nooit te onderhandelen, die betaalt gewoon wat jij vraagt.


Als je heel vaak achter elkaar ‘nee’ krijgt op jouw tarieven dan is het goed om het totaalplaatje nogmaals onder de loep te nemen.
Ergens klopt er iets nog niet, waarmee ik dus niet wil zeggen dat de prijs te hoog is!
Het kan zijn dat het voor een klant gewoon niet duidelijk is wat hij krijgt, welke resultaten er zijn.
Ga dus niet meteen twijfelen aan jouw tarieven en jouw waarde maar bekijk het geheel.

Ik ben benieuwd:
– Welke ervaringen heb jij met het bepalen en verhogen van je tarieven?
– Wat werkt voor jou goed in dit proces?
– Wat neem jij mee uit dit artikel?

Ik ben benieuwd naar jouw reactie, dankjewel.

Heb jij een vraag over jouw bedrijf of jezelf als ondernemer, laat het mij ook weten dan kan ik je helpen.

Groet,

 

 

 

Wil jij net als Annabelle en Miranda deel uitmaken van de Moeders met een Missie community?
Om op die manier verder te werken aan jouw groei? Er is een speciale actie t/m vrijdag 9 juni 2017. Een aantrekkelijke korting voor jou!
Kijk snel op deze pagina en meld je aan, ik ga graag met jou aan de slag.

 

Spread the love

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*