Bang om jouw klanten te overvragen met jouw tarief?

Joke mailde mij met de volgende vraag:

Hoi Marieke,
Ik heb iets wat ik zou willen verbeteren in mijn bedrijf namelijk het volgende.
Ik ben bang om mijn klanten te overvragen wat betreft mijn tarieven. Ik heb veel ‘kleine klanten’ die ook ‘geen geld’ hebben. Hoewel ik er net zoveel tijd insteek als bij grote opdrachten. Moet ik deze kleine klusjes dan maar sneller afwerken? Dat lukt me dus niet en is mijn eer te na. Hoe maak ik de stap naar iets grotere klanten?
Groetjes van Joke

Dankjewel voor deze mooie vraag Joke.
Je zegt dat je veel ‘kleine klanten’ hebt die ook ‘geen geld’ hebben. Ik weet niet wat je hiermee bedoelt. Volgens mij is dit iets wat jij denkt. Hoe weet jij dat jouw klanten geen geld hebben? Weet je dat echt heel erg zeker of is dat een aanname? Je weet het niet want je kunt niet in de portemonnee van een ander kijken.
Het gaat over de keuzes die iemand maakt wat hij met zijn geld wil doen.
Dit wil ik je als eerste meegeven: Denk nooit en zeg nooit dat mensen geen geld hebben.
Dat is gewoon niet waar.

Ik neem aan dat je met ‘kleine klanten’ bedoelt, een zzp’er, een kleine zelfstandige.
En dan heb je grotere opdrachten, dat zijn dan misschien de wat grotere bedrijven maar dat is mij niet helemaal duidelijk.
Je zegt dat je in beide soorten opdrachten net zoveel tijd steekt. Natuurlijk is dat zo, voor jou is een opdracht gewoon een opdracht.

Je hoeft die kleinere opdrachten niet sneller af te werken, ik denk dat je dat ook niet kan.
Een klant is een klant en die krijgt de tijd en de aandacht die hij verdient. Daar zit jouw liefde in dus ik snap dat je dat niet sneller kunt afhandelen. Dat zou ik je ook nooit adviseren!
Geef iedereen jouw beste kwaliteit en jouw beste tijd.

Waar je naartoe wilt werken is dat het niet uitmaakt wie het aan jou vraagt. Jij hebt jouw tarief en daar doe je het voor. En of dat nu een groot bedrijf is of een klein bedrijf, wat zou dat voor verschil moeten maken? Volgens mij maakt dat niet uit.
Iemand wil iets van jou en daar staat een tarief tegenover.

Als ik naar de bakker ga dan betaal ik net zoveel voor het brood als iemand die tien keer zoveel verdient als ik, en ook hetzelfde als iemand die vijf keer minder verdient dan ik. De bakker zegt niet: ‘Oh, u verdient minder dan mijn vorige klant, u mag het brood voor de helft van de prijs meenemen.’ Zo werkt het niet.
Een klant is een klant en die betaalt wat jij ervoor vraagt. Dat is de uitwisseling die er plaatsvindt. Jouw klant krijgt er iets heel moois voor terug.

Je vraagt ook: Hoe maak ik de stap naar iets grotere klanten? Dit is een andere vraag en staat los van het bedrag.
Als jij meer grotere klanten wilt dan ga je die mensen benaderen. Vraag aan je huidige grotere klanten of zij anderen kennen die jij ook zou  kunnen helpen.
Dit heeft niets te maken met het tarief, dat zit in jou. Iemand met een klein bedrijf betaalt gewoon hetzelfde als iemand met een groot bedrijf.
Ze betalen de waarde die jij waard bent en die jij mag ontvangen.

Dat is mijn antwoord op jouw vraag Joke, ik hoop dat je hiermee verder kunt.
Het is innerlijk werk dat jij mag doen.

Heb jij als kijker nog een tip voor Joke? Deel die dan in een reactie onderaan.
Dankjewel daarvoor.

Heb jij net als Joke een vraag over jouw bedrijf, over jezelf als ondernemer?
Mail mij, wie weet maak ik dan snel een video voor jou!

Groet,

 

 

Ps: Op vrijdag 24 maart geef ik een middagworkshop waarin ik je vertel hoe je de blauwdruk voor jouw bedrijf kunt maken. Dit is voor jou als je meer focus en structuur zoekt om bedrijf te laten groeien. Of je net start of al een tijdje bezig bent, zorg dat je erbij bent als jij weet dat je meer uit jezelf en jouw bedrijf kunt halen!

Spread the love

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*