Kiezen is verliezen?

Als ambitieuze moeder met een eigen bedrijf ben je natuurlijk steeds op zoek naar nieuwe klanten.
Want: geen klanten = geen omzet.
En je doel als zelfstandig ondernemer is natuurlijk dat je een gezond bedrijf hebt, met op nummer 1 een goede omzet.
Oké, nummer 2 mag ook. Maar niet lager!
Een goede omzet maakt al het andere mogelijk.

Een veel voorkomende misvatting over het aantrekken van nieuwe klanten is dat je zo breed mogelijk moet inzetten.
De gedachte hierachter is: Hoe meer mensen ik aanspreek, hoe meer kans ik heb op nieuwe klanten.
Dit lijkt logisch maar dat is het niet.
Het begint namelijk met: Verklein je markt en Vergroot je aantrekkingskracht.

Juist door je te gaan richten op een specifieke, ideale klant zul je veel sneller een expertstatus gaan bereiken en daarmee makkelijker klanten naar je toe trekken.
Ga maar na: Heb jij, als je bijvoorbeeld een specifiek probleem met je ogen hebt, liever te maken met een arts die iedereen behandelt of kies je dan toch voor de oog-expert?
Het is juist veel logischer dat je op zoek gaat naar die ene expert zodat je zeker weet dat je de beste zorg krijgt.
Je gaat dan rondvragen, op internet zoeken, en daarna maak je een keuze.

Een specifieke ideale klant kiezen maakt je dus enorm aantrekkelijk want je weet dan:

  1. op wie je je richt
  2. wat het probleem van deze persoon is 
  3. wat jouw oplossing is

De combinatie van deze 3 aspecten is het fundament waar jij je hele bedrijf verder op gaat bouwen.
Je zult juist zien dat het kiezen een creatieve stroom op gang brengt.
De vernauwing die je aanbrengt zorgt dus voor een verbreding en versteviging van je aanbod!

Veel vrouwen die ik spreek weten wel dat kiezen voor een ideale klant hen veel sterker zal maken maar ze vinden het toch eng om hiermee aan de slag te gaan.
‘Straks raak ik klanten kwijt’ denken ze.
Zeker, er zullen mensen zijn die afhaken.
Kiezen zal echter juist zorgen voor meer klanten die passen in jouw plaatje van een ideale klant.
Wat de kenmerken zijn van een ideale klant ga ik in een volgend artikel vertellen.
Door te kiezen zul je meer stelling gaan nemen omdat je je specifieker gaat neerzetten.
Dat kan eng zijn maar mijn ervaring is dat het allemaal juist leuker en makkelijker wordt en je kunt meer de diepte in met je werk.

Niet kiezen is een excuus om lekker veilig in de luwte te blijven met je bedrijf, om geen stelling te nemen voor wie jij er nu echt bent.

Wil je meer klanten, dan is deze stap noodzakelijk.
Maar wel met de opmerking: Jij bent jouw eigen baas dus je mag altijd werken met wie je wilt!

Als je eenmaal kiest voor een doelgroep zul je juist merken dat het vooral heel erg leuk is.
Zeker als je meer van jezelf in jouw werk gaat leggen, want er is altijd een diepere reden waarom jij doet wat je doet met je bedrijf.
Je gaat jezelf op een hele andere manier neerzetten, en dat gaan klanten merken.
Je wordt veel aantrekkelijker.

Ik heb dit zelf ervaren toen ik na een periode van twijfel koos voor de doelgroep ‘Moeders met een eigen bedrijf’.
Eerst stond het idee van vernauwen van ‘vrouwen’ naar ‘moeders’ me tegen, maar ik merkte ook dat het steeds terugkwam als ik praatte over mijn bedrijf.
Zeker omdat het juist vaak de moeders zijn die moeite hebben met een gestructureerde groei van hun bedrijf in combinatie met het gezin én omdat mijn kracht juist daar ligt.
Toen bedacht ik om het gewoon eens toe te laten: De gedachte dat ik me alleen maar op moeders zou gaan richten.
Dat deed ik en ik merkte dat ik eigenlijk steeds vrolijker werd omdat ik veel creatiever werd bij het bedenken van hoe ik deze doelgroep zou kunnen bereiken, aanspreken, waar ik ze gewoon heel goed mee zou kunnen helpen.
Hierna was ik ‘om’ en daarna werd alles makkelijker, met als succesvol voorbeeld mijn eigen Zakenmam agenda in 2017 die heel snel was uitverkocht.

Ja, er zijn mensen afgehaakt die geen kinderen hebben.
Er zijn ook vrouwen bijgekomen, vrouwen met én zonder kinderen.
Die (ook hele leuke) vrouwen zonder kinderen voelen zich prettig bij mij en vinden het prima dat ik af en toe over het moederschap rep.
Wie ben ik om hen dan te weigeren?
Dat zou ik nooit doen.

Kiezen is dus niet verliezen, kiezen is winnen.
Ik zou je willen uitnodigen om eens naar jouw huidige doelgroep/ideale klant te kijken en stel jezelf de vraag of je het nog specifieker kunt maken en wat zou dit je dan opleveren?
Misschien mag je jezelf ook gewoon eens toestemming geven om er een tijdje mee aan de slag te gaan.
Zie het als een soort ‘date’: Je gaat na jouw eerste date ook niet meteen trouwen (tenminste meestal niet), je gaat het eerst eens even aankijken.
Geef jezelf hiermee ook de tijd, laten we zeggen een half jaar.
Deal?

Laat jouw reactie hier gerust achter, ik ben benieuwd of jij hebt gekozen, hoe ging dit proces, wat heeft het jou opgeleverd?

Deel dit artikel gerust in jouw netwerk, dankjewel!

Groet,

 

 

Spread the love

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*