In hokjes denken? Doen!

Ken jij het programma De Hokjesman?
Ik heb het zelf nooit gezien maar mijn moeder is er altijd erg enthousiast over 😉
Elke aflevering wordt er een bepaalde groep mensen, een subcultuur in Nederland in de spotlight gezet.
Voor dit artikel heb ik toch maar even één aflevering gekeken, die over De Rotterdammers omdat mijn opa en oma daar woonden.
Ik ga snel maar weer eens een weekendje naar deze mooie stad!

Ons brein vindt het fijn om mensen, dingen, in hokjes te zetten.
Lekker in een structuur.
Nu zijn er heel veel mensen die jeuk krijgen van alles wat met ‘hokjes’ te maken heeft.
Er zelf in gezet worden, onbewust iemand tóch in een hokje plaatsen ondanks dat je het niet wilde, gevraagd worden om ergens een hokjes-stempel op te duwen.
Volgens mij is er geen ontkomen en ontkennen aan, we doen hier allemaal aan mee.
Voor je business is het zelfs belangrijk om in hokjes te denken!

Ik had het er eerder vandaag nog met een klant over en ik las het net terug in een mail van iemand die kiezen moeilijk vindt en daarom maar niet verder komt.
Als het aankomt op het kiezen van jouw ideale klant dan kun je het hokje niet specifiek genoeg maken.
Zelfs ín het hokje kun je nog meer hokjes neerzetten.

Het gaat hier gewoon om de allereerste les in marketing: Iedereen is Niemand.
Kies en je wordt gekozen.
Alles wordt makkelijker als je kiest voor wie jij er wilt zijn.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat jij dit voor het eerst leest.
Toch blijkt het in de praktijk nog best wel lastig.
‘Ik vind alle mensen leuk’ en ‘Ik hou van variatie’ of ‘Ik wil niemand uitsluiten’ hoor ik dan.
Tja.
Je hoeft niet te kiezen, jij bent immers jouw eigen baas, maar voor de broodnodige focus is het toch wel heel erg handig als jij een hokje klaar hebt staan zodat je kunt kijken of iemand daar in past.

Wat je ook in de hokjes kunt plaatsen zijn taken, dingen die je doet.
Gaat jouw kostbare tijd wel naar de juiste taak in het (goede) hokje?

99% van de vragen die ik krijg gaan over het aanbrengen van focus en dan zeg ik op mijn beurt:
Maak keuzes, je kunt niet alles tegelijk, je hoeft er niet voor iedereen te zijn.
En dan is het heel erg slim om eerst (weer eens) te kijken naar de doelgroep en of het hokje nog wel past.
Grote kans dat je daar iets kunt aanscherpen en ik weet zeker dat als je dat doet dat je dan meteen veel meer energie (en focus) krijgt.
Ik zie dit met de regelmaat van de klok gebeuren bij mijn klanten, een keuze maken is echt het beste geschenk voor jouw bedrijf en daarmee jezelf!

Als je meerdere doelgroepen wilt helpen dan maak je meerdere hokjes.
Niet allemaal tegelijk, dat kan zich ook gaandeweg de rit ontwikkelen.
Geef jezelf de tijd en de rust door eerst maar eens één hokje stevig neer te gaan zetten of uit te bouwen.
Dan zien we daarna wel weer verder.

En zo simpel kan het zijn, ik hoef er geen ellenlang artikel van te maken.
Liever zie ik ook dat jij nu gewoon weer aan de slag gaat, hahaha.
Misschien goed om er eens wat tijd voor uit te trekken:
– werk je nu (te) breed en zorgt dat voor te veel onrust, welk hokje zou jij dan willen kiezen om op te focussen?
– heb je dit al eens gedaan, hoe ging dat voor jou?
– welke andere actie kun jij nemen na het lezen van dit artikel?

Dankjewel voor je tijd en aandacht.
Deel dit artikel gerust in jouw netwerk.
En heb jij een vraag over iets in jouw bedrijf of loop je ergens tegenaan, laat het mij ook weten.
Ik help je graag verder.

Groet,

Spread the love

4 gedachten over “In hokjes denken? Doen!

  1. Catja Cappon

    Leuke link tussen je niche en de Hokjesman, Marieke. Bijna niemand wil in een hokje geplaatst worden maar we plaatsen wel graag anderen in een strak omlijnd hokje. Dat schept orde en helderheid in ons denken en doen en geeft houvast. Maar dat kan als een beperking voelen voor de ander.

    Mijn focus ligt op bedrijven en andere organisaties die betrokken zijn bij gender-, seksuele of etnische diversiteit. Toch vind ik het lastig om me alleen daar op te focussen. Zo lang ik nog niet voldoende klanten heb probeer ik ook klanten uit andere hoeken te vinden. Maar soms denk ik dat ik kansen misloop als ik me aan ondernemers die niet direct tot mijn doelgroep behoren voorstel en praat over mijn niche. Is toch een beetje dilemma voor me.

    Reageren
    1. Marieke Bericht auteur

      Hoi Catja, dank voor je reactie. Erover praten lijkt me juist goed, je weet nooit wat daar weer uit kan rollen. Maar/En het lijkt mij ook dat er genoeg organisaties zijn die in jouw hokje passen. Dus gewoon doorgaan en je huidige klanten vragen om namen/referenties, die kennen zeker meer mogelijke klanten voor je! Groet, Marieke

      Reageren
  2. Tamara

    Door juist in “hokjes” te gaan denken heb ik ook mijn perfecte doelgroep wat mij weer meer energie en kansen heeft opgeleverd.Ik kan het alleen maar aanraden. Gewoon al voor de rust in jezelf en je bedrijf.Groetjes

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*