Hoe stevig is het fundament van jouw bedrijf?

Een goede vriendin van mij, Petra, is heel erg handig.
Ze doet veel klussen in haar huis zelf.
Laatst stuurde ze mij een whatsapp met foto’s van haar schuur:

Wat ik zo gaaf vind aan Petra is dat ze heel gedegen te werk gaat.
Ze zoekt van alles op over het aan te pakken project, verzamelt informatie en gaat dan aan de slag.
Gaandeweg het project komt zij natuurlijk wel eens obstakels tegen.
Dan duikt ze weer in de materie.
Even terug naar de basis: Hoe zat het ook alweer?
Wat heb ik nodig? Wat kan ik doen? Kan ik er nu toch beter iemand bijhalen?

Ik moest hierbij denken aan het ondernemerschap. Ik kom nog zoveel vrouwen tegen waarbij het fundament van hun bedrijf gewoon rammelt. En in plaats van te kijken naar deze basis van hun bedrijf stapelen ze vrolijk verder.
Het geheel wordt daar niet sterker van.
Zou je in plaats daarvan niet beter kunnen werken aan het verstevigen of opnieuw leggen van het fundament?
Yes, en dan met een goede kwaliteit stenen, geen rommel.
Goedkoop is duurkoop.

Wat bedoel ik nu precies met het fundament van je bedrijf?
Wat wil je gewoon stevig hebben liggen voordat je verder kunt gaan bouwen?

Allereerst wil je naar jezelf kijken, wie ben JIJ in jouw bedrijf?
Hoe denk jij over jezelf? Ben je een ondernemer of een moeder met een ‘bedrijfje’?
Welke mindset heb je? Snap je dat je zult moeten blijven investeren in je bedrijf?
Heb je een heldere visie op jouw vakgebied? Wat wil je bereiken met jouw werk?
Wat is je omzetdoel?

Dan volgt jouw KLANT. Voor wie ben jij er?
Ik zag vandaag weer een website waarop iemand schrijft:
‘Ik ben er voor iedereen tussen de 15 en 115 die behoefte heeft aan ……’
Nee, je kunt er niet voor iedereen zijn.
Nogal logisch dat je niet genoeg klanten krijgt, niemand voelt zich aangesproken!
De intentie is prachtig, ik snap het echt wel hoor maar dit is een rammelend fundament.
Ik kan me er ook over opwinden want hierdoor laat je zoveel kansen liggen.

Volgende: jouw AANBOD. Wat heb je te koop? Is het logisch opgebouwd?
Of rommel je ook hier maar wat aan? Fladder je van het ene product of dienst naar het andere?
Dit zorgt voor een wankele constructie waar ik zenuwachtig van zou worden want hoe lang blijft het staan?
Ook hier: ik snap het wel, de intentie is altijd goed maar is dat ook goed genoeg om een solide business mee op te bouwen?

Tenslotte: SALES EN MARKETING. Van het hardop uitspreken van deze woorden alléén al storten vele constructies in. Gatver! Wegrennen!
Omdat je hier van alles over vindt: het is eng, moeilijk, vervelend, drammerig, niet belangrijk, blablablabla.
Herkenbaar? Wees eerlijk nu.
Keer dan terug naar de onderste laag van het fundament: Jij.
Jij hebt last van jezelf, jij houdt jezelf tegen, jij weet niet hoe je dit onderdeel leuk kunt maken voor jezelf.

Verder stapelen op een fundament dat wankel is, dat is vragen om problemen.
Je kunt best wel een tijdje leven met een wankele constructie hoor, wie zal het zeggen.
Beetje pappen en nathouden. Echt blij wordt je er niet van.
Weet je dat er maar één ding helpt om de muur vanaf de basis te verstevigen?
Het codewoord is: Investeren.

Investeer en je kunt weer opgelucht ademhalen: Er kijkt iemand met je mee, je wordt geholpen. Je moet natuurlijk wel zelf aan de bak. Maar het komt goed, je kunt daarna verder bouwen.
Het begint ermee dat JIJ de beslissing neemt dat het tijd is om de boel grondig te herzien.
Ja, dat kost tijd en geld.
Wat kost het je om niets te doen? Hoeveel groter zal de schade zijn?
Dit hoort ook bij het fundament: de mindset hebben dat investeren betekent dat je er iets veel beters voor terugkrijgt! Zeg tegen jezelf: Ik investeer graag, daar word ik beter van!

Net als dat jij een dienst of product aanbiedt waar jouw klanten in zullen moeten investeren. Dan pas zal hun probleem of vraag worden opgelost.
Zie jij ook wel eens met lede ogen aan hoe iemand maar blijft aanmodderen terwijl jij weet dat je hem of haar gewoon zou kunnen helpen als deze persoon bereid zou zijn om die investering te doen?
Ik heb dat ook. Ik zie zoveel rammelende fundamenten dat ik deze vrouwen zelf wel door elkaar zou willen rammelen: Neem een besluit! Investeer en kom in actie!
Want niets doen, dát wordt uiteindelijk pas een duur grapje, geloof mij maar.

Keer eens terug naar jouw basis en kijkt waar het rammelt. Investeer in het fundament van jouw bedrijf. Daarmee investeer jij in jezelf want jij bent jouw bedrijf. En maak de wereld, vanuit jouw fundament, En bouw dan, steen voor steen, verder aan een prachtig en gezond bedrijf waarmee jij de wereld ook een stukje mooier en beter maakt!

Groet,

 

 

 

Ps: Elke maand geef ik de middag workshop Blauwdruk voor je Bedrijf. Hierin geef ik je heel veel kennis en inspiratie waarmee jij jouw fundament stevig(er) kunt maken zodat jouw bedrijf verder groeit. Kijk hier wanneer de eerst volgende keer is en meld je aan!

Spread the love

4 gedachten over “Hoe stevig is het fundament van jouw bedrijf?

  1. Saskia

    Dit is zo herkenbaar. Ik vind mijn werk echt het leukste werk dat ik kan bedenken. Ik ben bloemist en ik werk vanuit mijn werkplaats thuis. Hier maak ik voor mensen bloemwerken die van mijn stijl houden. Maar ik vind alles leuk; particulier, zakelijk, bruidswerk, grafwerk, workshops geven, theater met bloemen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben erachter gekomen dat ik een tikje hooggevoelig ben en ik word erg onrustig van alles. Nu ben ik begonnen met te gaan focussen; wat vind ik nou het leukst van al die dingen? Ik wil graag vrijheid in mijn planning, dus dat ik niet van 9.00u tot 18.00u op 1 plek behoor te zijn, maar naar afspraken kan gaan etc. Maar ik heb ook behoefte aan een soort ‘kader’. Eerst liet ik de klant de tijd bepalen wanneer hij/zij bloemen wilde komen halen, nu ben ik aan het onderzoeken om een vaste tijd te bepalen op een dag (bijvoorbeeld tussen 15.30 – 17.30) waar men de spullen kan komen ophalen en merk nu al dat dat meer rust en duidelijkheid geeft. Mijn focus ligt nu op particulieren omdat ik het prettig vind om mensen om me heen te hebben en de reactie van de klant belangrijk vind. Wat ik ook belangrijk vind is dat ik mijn eigen stijl kan blijven houden, klanten komen bij mij voor mijn stijl; ik maak niets in voorraad, alles is maatwerk/ op bestelling. Bruidswerk wordt ook mijn focus, want dat persoonlijke contact met de klant en de weg naar het mooie eindresultaat, dat is waar ik heel blij van word. Ik merk dat sinds ik met de focus bezig ben, ik maar 1 ding tegelijk kan doen, dus het bruidswerk loopt wel gewoon door, maar krijgt nu nog niet de (focus)aandacht. Dit is ook zo met al het andere bloemwerk dat besteld wordt; dit voer ik natuurlijk wel uit, want het is mijn vak!
    Zo heb ik ook mijn website kritisch bekeken (die is nog geen jaar oud omdat ik in september vorig jaar van bedrijfsnaam ben veranderd) maar ik word erg onrustig van mijn eigen site, laat staan de klant; die weet niet waar hij/zij kijken moet! Wordt ook aan gewerkt. Ondertussen voel ik veel onrust omdat ik altijd 3 stappen sneller wil dan dat kan, maar ik weet dat het goed gaat komen, ik heb er zin in!
    Groetj Saskia

    Reageren
    1. Marieke Bericht auteur

      Ha Saskia, bedankt voor je reactie. Goed dat je aan het experimenteren bent geslagen wat betreft jouw indeling van tijd. Vaste tijdsblokken geeft inderdaad meer rust en het geeft ook duidelijkheid aan de klant. Je zou het bruidswerk meer aandacht willen geven, zou je daar bv een blok voor kunnen pakken, een vaste ochtend of middag in de week bijvoorbeeld. Het noteren maakt al dat je er serieuzer mee bezig bent dan het alleen bedenken in je hoofd. En natuurlijk komt het goed, jij bent toch de baas! Groet, Marieke

      Reageren
  2. Bianca

    Hoi
    Heel lang was ik een moeder met een parttime baan en een bedrijf ernaast. Een jaar geleden heb ik besloten om mijn parttime baan op te zeggen en helemaal als ondernemer verder te gaan. In begin was dat wel even een omschakeling want wat is er fijner dat mama en echtgenoot best veel thuis is. Afspraken met jan en alleman kunnen gewoon gepland worden als ik thuis ben . Ja en hoe moet dat met mijn baan als ondernemer. Nadat ik meer voor mezelf ben gaan staan en weet wat ik wil. Samen met Herman ( mijn ideale klant) weet ik nu heel goed mijn weg te vinden in wat er gebeuren moet. Ik plan nu vaste dagen bij mijn vaste klanten. Adhoc zaken plan ik samen met mijn klant en heb mijn agenda ( niet de zakenmam agenda maar een kleine zakagenda) dan gewoon open zodat hij het idee heeft dat ik heel flexibel ben. In de zakenmam agenda plan ik voor mezelf de zaken die gebeuren moeten vooruit zodat dat ook niet vergeten wordt.
    Voor een arbodienst heb ik een prijslijst opgesteld met werkzaamheden die ik voor een bepaalde prijs kan doen. Weloverwogen en niet te laag gaan zitten en ook marktprijzen vergeleken. ( nu denk ik echt: graag of niet! )
    Afgelopen jaar heeft mij geholpen om te worden zoals ik er nu in sta. Ja mijn fundament is er, zeker weten, ik ben er nu een mooi gebouw op aan het bouwen dat daarbij past. Na de vakantie start ik met het verstevigingen van het fundament door een opleiding waarop ik verder kan gaan bouwen. Nu roep ik volmondig:
    Ik ben de directeur, ik bepaal en ja ik ben de kerndeskundige!

    Reageren
    1. Marieke Bericht auteur

      Mooi beschreven Bianca en ook leuk om een inkijkje in jouw manier van plannen te krijgen! Groet, Marieke

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*