Hier kijken (nieuwe) klanten écht niet naar.

Pas geleden gaf ik de workshop Blauwdruk voor je Bedrijf en daar was een leuke vrouw die al een aantal jaar haar eigen business heeft met producten voor kinderen.
Nu wilde zij haar plan gaan uitwerken om een nieuwe richting op te gaan, namelijk coaching.
Ze vertelde dat ze via een eerder gevolgd trainingsweekend bij iemand anders al veel inspiratie had gekregen en nu de praktische vervolgstappen wilde gaan bepalen.

Het voelde voor haar als ‘opnieuw beginnen’ en aan de ene kant is dat natuurlijk ook zo.
Uitwerken wat je wilt doen, voor wie precies, hoeveel geld wil je hiermee verdienen, wat wordt het aanbod, hoe ga je dit vervolgens met marketing onder de aandacht brengen?

Aan de andere kant neem je natuurlijk ook jezelf en alle ervaring mee die je in je leven en werk hebt opgebouwd, dus in plaats van ‘opnieuw beginnen’ kun je het ook zien als een volgend hoofdstuk waarin je verder bouwt op wat eerder was.

‘Is er iets wat jou nu tegenhoudt in dit proces?’ vroeg ik haar, want dan zouden we dat meteen kunnen gaan aanpakken.
Naast een hoop praktische vragen bleek er inderdaad ook iets ín haar te zitten wat haar deed twijfelen: ‘Ik heb geen coachopleiding gedaan.’

Aha, het ‘Ik-ben-een-oplichter-syndroom’!
Je hebt geen opleiding DUS je mag bepaald werk niet doen en als je dat wel doet dan val je vroeg of laat genadeloos door de mand en dan zal de hele wereld het weten!

Ik vroeg haar naar dat trainingsweekend waar zij was geweest, hoe ze bij die persoon was uitgekomen.
Dat bleek ‘gewoon’ via de website te zijn gegaan.
‘Toen je op die website kwam, wat maakte toen dat jij besloot om te investeren in die training?’ vroeg ik haar.
Ze vertelde dat ze van alles las wat haar aansprak, dat er goede heldere informatie werd gegeven, ze wist precies wat ze kon verwachten.
‘Stonden er ook ervaringen van klanten, stonden er testimonials?’ vroeg ik.
Jazeker, die stonden er ook.
En zij heeft zich toen aangemeld voor dat weekend.

‘Heb jij op die website gezocht naar informatie over welke opleiding(en) die persoon allemaal heeft gevolgd?’ was mijn volgende vraag.
Nee, daar had ze niet naar gezocht.
‘Daar heb je jouw antwoord’ zei ik.

Even voor de goede orde: Ik ben absoluut vóór het volgen van opleidingen.
En voor bepaalde beroepen vind ik dat natuurlijk ook gewoon een must.
Denk dan bijvoorbeeld aan medici, fiscalisten, maar ook therapeuten.

Voor iemand die als coach werkt vind ik het veel belangrijker om te lezen over diens levenservaringen, kijk op zaken, en uiteraard de klantervaringen.
Hetzelfde vind ik voor bijvoorbeeld een tekstschrijver, als je daar nu gewoon heel erg goed in bent, wat maakt mij het uit als diegene geen studie heeft gevolgd?
Ik lees liever de ervaringen van tien klanten die op de website vertellen over hoe deze professional hen heeft geholpen in plaats van een opsomming van tig opleidingen die mij sowieso niets zeggen en waarmee ik nog niets weet over de kwaliteit van werk.

Als ik nadenk over welke mensen mij het beste hebben geholpen in mijn leven dan zijn dat eigenlijk altijd mensen geweest zonder (coach)opleiding maar met gezond verstand, relativeringsvermogen én het lef om mij te vertellen waar het volgens hun op staat.
Tell it like it is!
En ik heb zeker ook goede coaches gehad die daar wel een opleiding voor hebben gedaan hoor, daar niet van.
Het is dus in mijn ogen zeker mogelijk om een super goede coach te zijn zonder enige opleiding.
Hetzelfde als dat we allemaal voorbeelden kennen van zeer succesvolle ondernemers die nooit gestudeerd hebben, die soms niet eens een middelbaar schooldiploma hebben!

Mensen die jouw website bezoeken, (nieuwe) klanten kijken echt niet naar de opleidingen die je hebt gevolgd, ze willen vooral weten wie jij bent als mens, lezen hoe blij jouw klanten zijn.
In jouw verhaal kun je vertellen over de studiekeuzes die je hebt gemaakt en waar je zo geïnteresseerd in bent dat je er alles over leert.
Dát maakt jouw plaatje compleet, dát geeft de lezer het gevoel dat je betrouwbaar bent en weet wat je doet.

Nu snap ik dat je jezelf wilt ontwikkelen en dat je daar dan toch een opleiding voor gaat volgen, dat juich ik zeker toe.
Iemand die nooit investeert in een cursus, training of iets van persoonlijke ontwikkeling, die vind ik eigenlijk ook weer niet betrouwbaar 😉

Het is alleen echt niet nodig om te wachten met starten totdat je een diploma hebt.
Ben je zo weer een paar jaar verder, zonde van de tijd en de mensen die je had kunnen helpen!
Gewoon aan de slag dus en ja, ga kijken welke opleiding jou verder kan helpen, ga je verdiepen in een methode die jij graag gebruikt, haal daar meer kennis over.
Allemaal prima maar start alsjeblieft met je praktijk en investeer ook in iemand die je helpt om dat goed neer te zetten.

Dit vertelde ik mijn klant dus ook die middag.
Daarna gingen we verder werken aan haar plan.

Nu hoor ik graag van jou:
– hoe denk jij hierover, vind jij de opleiding belangrijk als je op zoek bent naar een coach?
– of waar let jij op als je op zoek bent naar een coach?
– ben jij misschien zelf een coach die is begonnen zonder opleiding, wat zijn jouw ervaringen?
Leuk om er verder over te lezen in de reacties.

Heb jij een vraag over jouw bedrijf, laat het mij weten dan help ik je graag verder.

Groet,

 

 

Spread the love

6 gedachten over “Hier kijken (nieuwe) klanten écht niet naar.

  1. Bianca Gomez

    Hey Marieke,
    Persoonlijk vind ik dat levenservaringen/ praktijk situaties meer waard zijn dan een diploma en geen ervaring.
    Je kan allerlei diploma’s hebben maar dat zegt lang niet alles!

    Groetjes Bianca

    Reageren
  2. Patricia

    Wat een prachtig en enorm inspirerend blog is dit!
    Ik heb dan wel een aantal opleidingen gedaan voor mijn eigen kindercoachpraktijk en nog blijf ik het gevoel hebben dat ik er nog niet ben terwijl als ik dan een keer aan de slag ga met een kind of ouder om te coachen dan loopt het vanzelf door wat ik allemaal wel bij me heb aan ervaringen vanuit mijn opleidingen en zeer zeker vanuit mijn eigen levenservaringen.

    Dank je wel voor het delen. Heel erg blij mee

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*