Een hemelse helweek?

Heb jij wel eens van de Helweek gehoord?
Ik denk dat het een paar jaar geleden voor het eerst op mijn pad kwam, het had meteen mijn aandacht en interesse.
Maar daar bleef het bij.
Tot ik Erna van Poppel er een tijdje geleden over hoorde vertellen, zij had een helweek gedaan.
Toen besloot ik: Dat ga ik binnenkort ook doen.

Het begrip helweek komt uit het leger, nou, zo’n helweek als ze daar hebben wil je denk ik écht niet meemaken.
Dagen lopen met zware rugzakken, niet slapen, afzien puur sang.
De auteur van dit boek, de Noorse mental coach Erik Bertrand Larssen, heeft de helweek aangepast voor ‘de gewone man’ die toe is aan een persoonlijke uitdaging.
De naam helweek vind ik eigenlijk niet helemaal gepast, die vind ik te negatief.
Focusweek zou beter zijn.

In een helweek ga je doen wat je al lang had willen doen maar wat er steeds niet van komt.
Je brengt een hyperfocus aan en gaat jouw lijstje afwerken, het lijstje wat jij zelf hebt opgesteld.
Maar je bent niet alleen maar aan het werk, je gaat ook sporten en tijd doorbrengen met je gezin.
Je kijkt geen tv, eet gezond en laat ik de ‘bonus’ niet vergeten: Van donderdag op vrijdag sla je de nacht over om door te werken…..
Klinkt als de hemel op aarde vind je niet?

De gouden regels van HELWEEK

  • Start maandagochtend en stop zondagavond
  • Sta elke ochtend om 5.00 uur op
  • Ga elke avond om 22.00 uur naar bed
  • Werk de hele week extreem hard. Wees gefocust, bewust en plichtsgetrouw
  • Blijf trouw aan je plan
  • Wees bewust van je modus en focus
  • Wees je bewust van de verschillende rollen die je in de loop van een dag vervult en vervul ze met glans
  • Probeer de hele tijd blij, positief en oplossingsgericht te zijn
  • Wees daadkrachtig en proactief
  • Neem weloverwogen, kwalitatieve rust
  • Besteed extra aandacht aan kleding en uiterlijk
  • Laat alle privéaangelegenheden tot de avond wachten
  • Gebruik geen sociale media onder werktijd
  • Beperk praatjes met collega’s tot een minimum
  • Train minstens één keer per dag een uur, het liefst ’s ochtends
  • Eet de hele week uitsluitend gezond
  • Laat de tv uit

Nu was een van mijn doelen dit jaar om meer orde aan te brengen in mijn computer.
Want in huis met de spullen heb ik het wel redelijk goed voor elkaar maar mijn computer, dat is dus eigenlijk al een hel op zich geworden de laatste tijd 😉
Ik kan er mijn weg in vinden maar het is niet meer goed georganiseerd, ik verlies daardoor tijd en het irriteert me mateloos.
Foto’s, (zakelijke) bestanden, mailmappen, e-books van allerlei experts, echt van jaren ligt het opgestapeld.
Vooral de foto’s, van de kinderen, van onze vakanties, sinds de komst van onze zoon Guo in 2010 is het blijven liggen, daarvoor ging het prima.
Charlie heeft een tiental albums, Guo heeft er nog maar één.
Ik schaam me er eigenlijk voor dat het zo is.

Een tijd geleden hoorde ik iemand ook klagen over de foto’s en dat het niet meer bij te houden is, dat het zich ophoopt in de telefoon en de computer en dat het toch allemaal best vervelend is.
Zij zei: ‘Ik denk dat ik alles maar gewoon op een externe harde schijf zet en dan geef ik mijn kinderen straks, als zij het huis uit gaan, gewoon die harde schijf mee.’
Nou, dacht ik, dat is een goed idee! Dat ga ik ook doen!
Maar het kwam er maar niet van totdat ik besloot dat ik mijn doel dit jaar nog wel wilde halen en dus plande ik mijn helweek.

Ik maakte een plan/to do lijst voor mijn week met de focus op een enorme digitale detox.
80% van mijn bestanden zou ik denk ik kunnen gaan deleten.
Ik kocht twee externe harde schijven van elk 1Tb om foto’s naartoe te verplaatsen.
Een selectie wilde ik gaan afdrukken om in te plakken in albums want ik vind dat toch de leukste manier om foto’s te bekijken.

Nu had ik de helweek dus al veel eerder willen doen maar ik stelde het steeds uit.
Voornamelijk omdat ik zo ontzettend opzag tegen die nacht overslaan.
Erna vertelde mij dat het ‘een makkie is’ en tja, de helweek gaat natuurlijk over uit je comfort zone komen.

Nu ik dit typ is mijn helweek alweer even voorbij en kan ik vertellen hoe het is geweest en wat het mij heeft gebracht.
Was het hemels of was het toch hels?

Mijn normale ritme is dat ik rond middernacht naar bed ga en om een uur of half zeven opsta.
Ik ben niet zo’n type dat direct in slaap valt, ik slaap ook vrij licht.
Op de zondagavond voor mijn helweek besloot ik om op tijd naar bed te gaan, tja, de wekker zou immers om 5 uur gaan de volgende ochtend.
Daar lag ik dus, om 22.30 uur, in bed en klaarwakker.
Na middernacht sliep ik pas.

Het opstaan om 5 uur is mij op zich prima bevallen en ook lag ik er steeds om 22.00 uur netjes in.
Alleen dat slapen ……………..
Voor half een ’s nachts sliep ik nooit en met een kind dat rond 3 uur roept omdat ‘ie moet plassen waren mijn nachten toch wel heel erg kort.
Dit begon mij halverwege de week op te breken.

Ik heb heel veel opgeruimd en weggedaan.
Ruim 2000 digitale bestanden en foto’s plus kilo’s aan papier zijn weg, heerlijk.
Ik voel me hierdoor ook kilo’s lichter, opgeruimd in mijn hoofd.
Maar ik ben er nog niet.
Ik heb honderden foto’s bekeken, gesorteerd, verwijderd en een deel af laten drukken.
Die liggen nu klaar om ingeplakt te worden.
Ik had een heleboel domeinnamen geclaimd waar ik al jaren niets mee deed, die heb ik opgezegd waarmee ik direct 115 euro heb bespaard.

Het dagelijks sporten is goed gelukt.
Mijn sportschool is gelukkig tweemaal per week om 6 uur ’s ochtends geopend, de rest van de week heb ik thuis oefeningen gedaan en in het weekend ook nog lekker gewandeld.
Ik ging al twee keer per week om 7 uur ’s ochtends sporten, dus dat uurtje eerder maakte niet zo veel uit.
Wat mij opviel toen ik op dinsdag om iets voor 6 uur naar de sportschool reed: Wat zijn er al veel mensen buiten!
Dat tweemaal per week vroeg gaan sporten hou ik gewoon vast.

Ik besloot dat ik de hele week alleen thee en water zou drinken, verder niets.
Dat is gelukt.
Het gezond eten, nou, ahum, dat is niet helemaal gelukt.
Chocolade eten blijkt toch een van mijn basisbehoeften 😉
Maar ik had speciaal voor de gelegenheid raw organic chocolate bites gekocht, dat dan weer wel.
TV kijken doe ik sowieso al weinig, wel Netflix en dat heb ik ook kunnen laten tot zondag.
Nu heb ik gelezen, ook fijn!

Op dinsdag sprak ik een klant, Dianne, en zij vertelde mij dat ze door mijn bericht op zondag over mijn aankomende helweek enthousiast was geworden en dat zij spontaan besloot om mee te doen!
Ik vroeg haar: ‘Ga je donderdag ook die nacht overslaan?’ en zij zei dat dit inderdaad ook haar plan was.
Uiteindelijk is mij dat niet gelukt, Dianne wel, zo stoer!
Ik stond donderdag eind van de middag te tollen op mijn benen, het leek mij niet gezond om de hele nacht door te gaan en dan ook vrijdag tot 22.00 uur wakker blijven!
Ik denk dat ik ook slecht sliep de eerste dagen omdat ik mij onbewust erg druk maakte om die nacht overslaan die eraan kwam.
Uiteindelijk ben ik die avond om 23.00 uur naar bed gegaan, sliep toen voor het eerst goed en vrijdag natuurlijk wel om 5 uur opgestaan, om 6 uur was ik in de sportschool.

Het gewone leven met mijn gezin ging ook door, ik vind nu dat ik daardoor toch minder heb kunnen doen dan ik had gedacht.
Komt ook omdat ik mijn werk heel bewust heb neergelegd vanaf een uur of drie ’s middags.
Dit is mij goed bevallen, de boel gewoon eerder afsluiten, niet steeds tussendoor nog reageren op van alles, morgen weer een dag.
De eerste dagen pakte ik mijn telefoon nog wel heel vaak tussendoor maar dat kon ik makkelijker loslaten.

Al met al ben ik blij dat ik dit heb gedaan, ik heb mijzelf beter leren kennen en heb een shitload aan taken opgeruimd, weggewerkt, geordend en dat is heel veel waard.
Conclusies:

  • Dingen doen die je al heel lang wilt doen geeft rust in je hoofd.
  • Opstaan om 5 uur valt erg mee en in die eerste uren krijg je veel gedaan.
  • Je moet echt een lijstje per dag hebben zodat je de focus houdt, als je niet precies weet wat je wilt doen dan doe je uiteindelijk niets.
  • Een nacht doorhalen zou ik op zich best kunnen als ik daarna kan slapen, je krijgt gewoon heel veel gedaan als de rest van de wereld denkt dat je slaapt of zelf slaapt 😉
  • Om de hyperfocus te houden helpt het als je gezin weet waar je mee bezig bent en als zij dingen overnemen of maak het jezelf makkelijker wat betreft huishouden etc. Daarom plan je een helweek ook minimaal drie weken van te voren.
  • Wij zijn gewoontedieren, het is op een gegeven moment normaal om tig keer per dag je mail te checken of om even op Facebook te kijken. Maar je mist niets, het kan echt ook later. Door eens heel bewust naar jezelf en jouw gewoontes te kijken kun je ze makkelijker veranderen.
  • Het zou motiverend kunnen zijn om een helweek met een groepje te doen mits je elkaar dan niet van het werk afhoudt dus goede afspraken maken van te voren.
  • Een retraite is natuurlijk ook een uitstekende manier om veel gedaan te krijgen zonder afleidingen, weg van huis!
  • Dit is ook maar gewoon een methode die door iemand is bedacht, je kunt heel goed je eigen draai aan het concept helweek geven. Dat je jezelf hierbij flink uitdaagt is wel belangrijk. In die rek zit de groei!

Terugkijkend ben ik trots en blij dat ik het heb gedaan en mezelf die schop onder mijn kont heb gegeven.
Grote kans dat ik dit in de toekomst vaker ga doen, maar dan met ruimte om bepaalde dingen op mijn eigen manier in te vullen.
Wil jij ook een keer een helweek doen dan lees je er hier op deze website van alles over.
Veel succes!

Misschien heb je al een keer een helweek gedaan?
Of wil je dat na het lezen van dit artikel gaan doen?
Heb je een andere reactie op dit artikel?
Reageren kan hieronder.

Groet,

Spread the love

8 gedachten over “Een hemelse helweek?

  1. Kitty

    Klinkt goed!
    Ik denk inderdaad dat dat super werkt als je je focus zo kunt houden. Gericht je to do lijstjes afwerken zonder afleiding, vooral dat laatste sluipt er nogal in.
    Ik roep al jaren dat eerder opstaan dan de rest van het gezin me ideaal lijkt, ware het niet dat onze oudste dochter een vroege vogel is.
    Als de kindjes hier wat ouder zijn ga ik ook eens zo’n week plannen. Ennuh dat van die computer dat klinkt erg bekend.

    Reageren
    1. Marieke Bericht auteur

      Hoi Kitty, dank voor je reactie. Ja, voor veel moeders klinkt dit al hemels: Om 22.00 uur naar bed en om 05.00 uur opstaan, maar dan wel graag ZONDER onderbrekingen 😉 Want 7 uur aan één stuk slapen, dan is er echt geen sprake van een hel, hahaha. Groet, Marieke

      Reageren
  2. Marieke

    Fijn om je ervaring te lezen! Ik heb het boek al enige tijd liggen, maar het ECHT doen…. daar heb ik al genoeg smoezen voor bedacht. Dit gaat in ieder geval op mijn to do lijst voor 2018!

    Reageren
  3. violet

    Wat een mooie ‘doorwrochte’ eindejaarsmail, Marieke.
    Dapper dat je de helweek hebt gedaan.
    Ik wens je een vrolijk en voorspoedig nieuw jaar toe!
    Hartelijks
    Violet

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*