De zin en onzin van het geven van korting.

Het zal je niet zijn ontgaan: Black Friday vindt ook zijn weg in Nederland.
Een dag waarop winkels, bedrijven stunten met mooie, vaak fikse kortingen.
Black Friday komt uit de VS, het is de dag na Thanksgiving.
Veel mensen hebben dan vrij en gaan de eerste inkopen doen voor de Kerst.
Het ziet dan vast zwart van de mensen in de shopping malls 😉

Black Friday is dus niets meer of minder dan een manier om de verkoop een boost te geven.
De zin van korting geven naast je omzet boosten is dat je je voorraad weg kunt werken, ruimte maakt voor nieuw assortiment.
Zelfs als bedrijven korting geven maken ze nog winst want het zijn natuurlijk geen filantropische instellingen.
Maar dat wist jij zelf ook allang.

Als klant kun je hier mooi van profiteren.
Als je dan toch een nieuwe televisie of computer wilt gaan kopen, dan maar beter tijdens dit soort dagen.
Als je niets nodig hebt dan hoef je ook niets te kopen want kopen om het kopen met korting, dat noem ik geen besparing, dat noem ik onnodig geld uitgeven.

Ik heb de laatste tijd nagedacht over het hele concept van korting geven.
Het is niet alleen bij nadenken gebleven, ik heb ook een besluit genomen: Ik geef geen korting meer op mijn trainingen en coaching.
Wel nóg betere bonussen!

Ik ga je uitleggen waarom ik dit heb besloten en ik wil je vragen om eens naar jezelf te kijken als jij een dienstverlener bent die (standaard) korting geeft.

De belangrijkste reden: Ik vind dat ik mijn prijzen meer dan waard ben.
Ik vind ook dat ik hele acceptabele prijzen vraag voor mijn diensten.
Mensen die bij mij een programma volgen krijgen mijn persoonlijke aandacht, ik reageer op vragen, deel van alles.
Ik vind het echt nergens voor nodig om korting op deze diensten te geven.

Het trucje (je kunt ook zeggen het is een strategie) om iets voor bijvoorbeeld 1000 euro op je website te zetten en het vervolgens voor 500 euro in een webinar aan te bieden, tja, dat kennen we nu wel.
Wat is dan precies de waarde van de dienst of het product?
1000 euro of 500 euro?
Wie neem je hier nu in de maling?

Het trucje wat ik heb geleerd en tot voor kort heb toegepast.
Omdat ik zag dat iedereen dit doet, omdat ik dacht dat het mij wel zou helpen.
Misschien ben ik gewoon een waardeloze marketeer maar ik heb hier geen zin meer in.
Ik kies voor transparantie en als er staat dat het 1000 euro kost dan komt dat omdat ik vind dat het 1000 euro waard is.
Iedereen weet waar zij aan toe is.

Je zou kunnen zeggen: ‘Ja, maar het kan ook stimulerend werken, dat een korting nu juist dat ene zetje geeft aan mensen die met je willen werken. Ze weten dat je korting geeft tijdens een webinar of een event dus gaan ze dan meedoen om die korting te pakken.’
Dat kan.
Mijn vraag is: Werk je niet liever met mensen die bereid zijn om te betalen wat jij vraagt? Ongeacht het moment?
Zijn dat niet de meest ideale klanten die er echt voor zullen gaan omdat zij zichzelf die investering waard vinden?
Dat vind ik veel belangrijkere vragen.

Bij mijn klanten komt het voorbij: Iemand lanceert iets nieuws en gaat op voorhand al korting geven.
Met bijvoorbeeld het argument: ‘Het is de eerste keer dat ik die workshop geef, ik moet het nog een beetje uittesten.’
Argumenten die vanuit angst worden aangedragen.
NEE, niet nodig!! roepen alle anderen in de groep dan.
Vertrouw op je expertise, vraag wat jij het waard vindt en daarmee basta.

Nu hou ik er zeker wel van om mensen extra te stimuleren, te verwennen.
Daarom geef ik bonussen en ik ga, nu ik geen korting meer geef, nog veel beter letten op de bonussen.

Een van de beste bonussen die je aan klanten kunt geven is Persoonlijke Aandacht.
Heb je tijd, geef dan tijd.
Maak tijd.
Verkoop je bijvoorbeeld een (online) training, geef er dan een paar individuele sessies bij van een half uur.
Of organiseer een lunch met alle deelnemers.
Of geef dit aan de eerste 5 mensen die zich aanmelden of alleen voor mensen die zich tijdens het webinar aanmelden.
Een beetje druk op de ketel om mensen snel te laten beslissen, dat is altijd verstandig.

Is jouw agenda al genoeg gevuld en zit je niet echt te wachten op het geven van (extra) individuele sessies dan kun je leuke andere bonussen gaan bedenken.
Een product of (online) training van jezelf of van een collega die dezelfde doelgroep heeft als jij maar expert op een totaal ander vlak is.
Zo help je ook je collega wat zeker weer op een andere manier bij jou terugkomt.

Producten als een boek, een sieraad, iets voor in huis, het hangt af van je doelgroep maar kies iets waar jij blij van wordt om te geven en waarvan jouw klant ook echt blij wordt.
Een verrassingsbonus is helemaal leuk.
Stuur je klant iets op of geef een kado de volgende keer dat je elkaar ziet.

Een bonus in plaats van korting dus.
Het zou niet zo moeten zijn dat een bonus de hoofdreden is dat iemand ‘ja’ zegt om klant bij jou te worden.
Mensen kopen iets bij jou omdat ze van A naar B willen en jij gaat hen daarbij helpen.
Dat is de hoofdreden en ook zonder die bonus(sen) zou hij of zij ervoor moeten gaan.
Dat is jouw ideale klant!

Stop met het (meteen) geven van korting omdat je denkt dat het moet of omdat je twijfelt aan jouw waarde. 
Dit is mijn wens voor iedere vrouwelijke ondernemer die hier nog mee worstelt.​​​

Ik ben benieuwd:
– geef jij korting aan jouw klanten? Met welke reden doe je dit?
– welke bonussen geef jij aan jouw klanten, leuk om inspiratie te krijgen van elkaar!
– is het krijgen van korting voor jou een reden om iets juist wel te kopen?
– welke andere reactie wil je geven op dit artikel?

Dankjewel voor jouw tijd en aandacht.
Heb je een vraag over iets in jouw bedrijf, laat het mij weten.
Ik help je graag verder in een volgend artikel.

Groet,

 

Spread the love

14 gedachten over “De zin en onzin van het geven van korting.

    1. Marieke Bericht auteur

      Hoi Annet, dank voor je reactie. 50% vind ik best veel. Zou je iets anders kunnen bedenken wat jou minder kost? Dus in plaats van korting. Groet, Marieke

      Reageren
  1. Sandra

    Ik geef soms een korting op een massage. Met name om klanten die al een tijdje niet meer zijn geweest weer naar mijn praktijk te trekken. Na mijn zwangerschapsverlof wilde ik eigenlijk een flinke korting aanbieden, om de agenda weer gevuld te krijgen maar je artikel zet me wel aan het denken. Misschien is een bonus inderdaad een beter idee. Wat me zo te binnen schiet is bijvoorbeeld een gratis voetmassage of gezichtsmassage van 15 minuten bij boeking van een massage van 60 minuten. Of een rugpakking of zo. Moet er nog even over brainstormen…

    Een bonus die ik nu al geef is dat elke nieuwe klant een cadeautasje krijgt met een klein flesje massage olie en een kortingsbon van 7,50.

    Reageren
    1. Marieke Bericht auteur

      Hoi Sandra, goed idee, in plaats van korting gewoon iets leuks, fijns erbij. En dan kun je er ook nog een termijn aan koppelen, dus als ze vòòr een bepaalde datum een afspraak boeken dan krijgen ze iets extra’s. Een kwartier lijkt me ook prima, lang genoeg! Dat een nieuwe klant een klein flesje olie krijgt vind ik al een mooi welkomst geschenk, vertrouw erop dat ze ook terugkomen als je die kortingsbon niet geeft! Groet, Marieke

      Reageren
  2. Françoise

    Vooral cliënten die juist wat langer in mijn praktijk komen (manuele praktijk waar Oosterse met westerse technieken worden gecombineerd) leg ik in de watten. Als ik een nieuwe techniek heb geleerd vraag ik bijvoorbeeld om proefpersonen binnen deze groep. Nieuwe diensten worden tijdelijk met korting aangeboden maar uitsluitend aan deze groep of proefjes met nieuwe olie meegegeven waarbij ik ook vraag naar de ervaring met de betreffende olie. Kaartje of app met de verjaardag of uitnodigingskaart voor relaxmomentje inclusief introducé. Met de Feestdagen een kleinigheid (paaseitjes, kerstkransje etc.) en degenen die er al langer zijn een extraatje. Wanneer mensen niet kunnen komen doordat ze bijv. tijdelijk slecht ter been zijn, een huisbezoek. Kortom: ik behandel zoals ik zelf behandeld wil worden.

    Reageren
  3. Sophie

    We deden het eerst wel. Een soort van abonnement waarbij er in totaal 5 euro korting werd gegeven op workshops. Het was een administratieve nachtmerrie, terwijl het wel liep.
    Nu zijn we bezig met een nieuw concept. Kortingsbonnen werken niet. Wel als we die aan onze vrijwilligers geven. We geven geen korting nu.

    Reageren
    1. Marieke Bericht auteur

      Dat kan ook, dat iets wel loopt maar dat het te veel gedoe is, beter stoppen inderdaad. Ben benieuwd naar het nieuwe concept!

      Reageren
  4. Constance Hofland

    Wat een leuk verhelderend artikel!
    Soms ben ik geneigd korting te geven omdat ik iemand zielig vind ja niet slim ik weet het maar dat doe ik niet meer. Ik kan ook niet helpen dat mensen bv. een huis met restschuld moesten verkopen. Wat wel heel leuk is inderdaad de bonus in de vorm van bv. een kerstattentie.

    Reageren
    1. Marieke Bericht auteur

      Hoi Constance, dank voor je reactie. Goede keuzes heb je gemaakt wat betreft deze grenzen naar klanten! En veel plezier met het verzinnen van leuke bonussen. Groet, Marieke

      Reageren
  5. jorieke van kampen, jiekes taarten

    Hoi hoi,
    Ik geef vaste klanten, die minimaal 4 keer per jaar een bestelling plaatsen van minimaal €75,- wat korting. Dit zijn bijna alleen maar goede vrienden en een paar klanten vanaf het begin van m’n bedrijf…
    Maar dit is echt geen 50%. Het zit bij mij tussen de 10% en 20%.
    Wel voer ik ook bij deze klanten de prijsverhoging door.
    (Ik maak taarten en cupcakes op bestelling)

    Reageren
    1. Marieke Bericht auteur

      Hoi Jorieke, fijn dat ook zij gewoon terugkomen, en goed dat je de verhoging voor iedereen doorvoert! Groet, Marieke

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*