Blog, nieuwsbrief, hoe zit het ook alweer?

Een klant van mij, Miranda, stelde onlangs deze vraag:

‘Ik schrijf nu regelmatig blogs en nieuwsbrieven. En heb daar een vraag over.
Je kunt je artikel (blog) zo plaatsen op je site, je kunt hem plaatsten in je nieuwsbrief, je verstuurt je nieuwsbrief naar de mensen op je lijst.
Dan kun je vervolgens je nieuwsbrief delen op bijv. Facebook, je kunt ook alleen je artikel delen op FB, je kunt ook je artikel delen op LinkedIn.
Is er een soort van logica in de volgorde van het plaatsen?
Iemand vertelde me je nieuwsbrief lezers eerst, als beloning?
En wanneer plaats je de hele nieuwsbrief op FB en wanneer alleen je nieuwe artikel?
Iets met bomen en bos…’

Juist, een duidelijk geval van: Door de bomen het bos niet meer zien.
Ik heb Miranda natuurlijk al antwoord gegeven en omdat ik weet dat meer mensen deze vraag hebben ga ik dat hier nog eens dunnetjes over doen 😉

Een blog is niet hetzelfde als een nieuwsbrief.
Een blog is een artikel, zoals deze die jij nu aan het lezen bent.
Het staat op je website op een pagina met al jouw blogs zodat mensen er altijd bij kunnen.
In een blog geef je kennis door, je deelt informatie, je geeft waarde.
De lezer kan met deze inhoud iets doen in zijn bedrijf/leven, het zet hopelijk aan tot actie en reflectie.
Vraag daar trouwens altijd naar aan het eind van jouw artikel, spoor mensen aan om een reactie achter te laten.

Een nieuwsbrief is een middel waarmee je jouw blog naar een vooraf aangemelde lezer verstuurt.
Een nieuwsbrief komt als mail in de inbox van deze abonnee.
Maar een nieuwsbrief bevat meer dan alleen het blog.
Je kunt iets promoten, de aandacht vragen voor een van jouw producten of diensten.
En omdat mensen het leuk vinden om deze mail van jou te ontvangen, ze hebben zich er immers voor aangemeld, kun je ook iets van jezelf laten zien.
Want jij bent jouw bedrijf en niets beter dan een mooi persoonlijk stukje zodat de lezers zich nog meer met jou verbonden voelen.

Zo start ik mijn nieuwsbrief altijd met een persoonlijke alinea waarin ik iets vertel over de afgelopen week, het zijn gewoon een paar regels om op een prettige manier te openen.
Voor zowel de lezer als voor jezelf, je kunt dan ook een bruggetje verzinnen naar het artikel.
In het verleden deed ik er ook altijd een persoonlijke foto bij maar toen leerde ik dat de meeste mensen de mail zonder afbeeldingen openen, dus in plain text.
Die zien dan op de plek van die afbeelding zo’n vierkantje met een vraagteken erin, erg storend.
Voor mij reden om te stoppen met het toevoegen van allerlei afbeeldingen in mijn nieuwsbrief.

Ik heb wel een header, dus een afbeelding, speciaal gemaakt in lijn met mijn branding.
En vaak zet ik onderaan mijn nieuwsbrief wel een afbeelding van een van mijn producten of diensten die ik extra onder de aandacht breng.
Wat ik ook anders ben gaan doen is dat ik nu het hele artikel in de mail zet.
Eerst zette ik het begin van het artikel in mijn nieuwsbrief en dan kon men via een link op mijn website komen om het hele artikel te lezen.
Nu dus alles in de nieuwsbrief.
De mail wordt hierdoor wel (veel) langer maar er hoeft niet meer doorgeklikt te worden om de inhoud te lezen.
Ik heb het gevraagd aan mijn lezers en het merendeel is hier blij mee.
Wel is er uiteraard in de nieuwsbrief een link naar het blog op mijn website waar men een reactie kan plaatsen.
Dat doe ik als volgt: Reageren op dit artikel kan hier waarbij het woord hier dan de link naar mijn website is.

Het is zeker slim om je artikel ook te delen via bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn.
Zorg er in dat geval voor dat je wél een link plaatst naar je website waar men het artikel kan lezen, want dat is de plek waar je mensen uiteindelijk toch wilt hebben.

Mijn nieuwsbrief deel ik niet, ik deel alleen het blog/artikel.
Ik zou niet weten waarom ik mijn hele nieuwsbrief zou plaatsen op FB, uiteraard deel ik de losse onderdelen wel.
Persoonlijke berichten, het blog, promotie berichten.
Losse berichten.

Wat betreft de logica van het plaatsen: Het blog komt als eerste, dat zit ik nu te typen en zet ik een of twee dagen voordat ik mijn nieuwsbrief ga versturen openbaar.
Vanaf dat moment kan iedereen het artikel dus lezen op mijn website, ook mensen die niet op mijn nieuwsbrief zijn geabonneerd.
De hele tekst kopieer ik naar mijn nieuwsbrief die ik op donderdag maak en op vrijdagochtend verstuur.
Daarna deel ik het artikel op social media, meestal een paar dagen later, soms dezelfde dag.

De ‘beloning’ die de abonnees op mijn nieuwsbrief krijgen is dat ze op vrijdag een mail van mij krijgen met daarin dus het artikel.
Ze hoeven in principe dus nooit naar mijn website om waardevolle kennis te krijgen van mij.

Ik hoop dat jij nu, net als Miranda, door de bomen het bos weer ziet.
Maar ik ben ook benieuwd:
– Schrijf jij blogs? Met welke frequentie?
– Verstuur je die via een nieuwsbrief naar jouw lijst?
– Wat levert dit jou op?

Laat een reactie achter hier onderaan, heel erg leuk om te lezen en je inspireert andere lezers hier ook weer mee!
Deel dit artikel gerust in je netwerk, dankjewel daarvoor.
En heb jij ook een vraag over iets in jouw bedrijf, over jezelf als ondernemer, laat het mij weten.
Ik help je graag verder in een nieuw artikel.

Groet,

 

 

Ps: Op 18 november is mijn 1-daagse event waarbij je de hele dag kennis en inspiratie krijgt om van 2018 een fantastisch jaar te maken. Met overzicht en structuur (en oa de agenda) het nieuwe jaar in! Lees er hier alles over en maak nog gebruik van de early bird tickets!!

 

Spread the love

2 gedachten over “Blog, nieuwsbrief, hoe zit het ook alweer?

  1. Simone Hoogeveen

    Hoi Marieke (en Miranda),
    Goede topic! Ontwart voor mij wel wat kluwen. Maar in het verlengde hiervan heb ik nog meer kluwen die ik niet ontwart krijg.
    Op wie richt ik mij met al die Social Media. Zelf dacht ik dat mijn Fb pagina een mooi middel was om te communiceren met (potientiele) clienten, mijn doelgroep zeg maar. Dus als ik een nieuwe blog heb, meld ik dat daar. Linked in, dat is mijn proffesionele netwerk, mijn potentiele verwijzers. Klein probleempje alleen: mijn linkedin connecties zijn personenen die veelal 200 kilometer verderop zitten. Omdat ik mijn lokale netwerk wilde betrekken/ informeren etc bij mijn praktijk ben ik een nieuwsbrief gaan sturen. Word ook wel gelezen en soms vanaf secretariaten door gestuurd . Maar ja, om collega hulpverleners nu middels mijn blog van alles uit te leggen over rouwverwerking past ook niet.
    Dus wat is nu slim om te doen, hoe kan ik de verschillende doelgroepen (potentiele clienten en potentiele verwijzers) efficient bereiken middels de diverse Social Media? Ik ben benieuwd naar jullie visie!
    Met vriendelijke groet, Simone

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*