Als je niets aardigs kunt zeggen, zeg dan niets.

Dit kaartje hangt bij mij in de keuken.
Ik gebruik het dagelijks en hoef het eigenlijk niet meer te zien, het zit in mijn systeem.
Dol ben ik op dit soort hulpmiddelen en dan ook nog zo mooi gemaakt!
Daarom blijft het lekker hangen, ook voor anderen.
Als mijn kinderen wel eens bekvechten roep ik: ‘Als je niets aardigs kunt zeggen, zeg dan niets!’

Denk voordat je spreekt.
Lukt dat, gaat het altijd goed?
Nee, zeker niet, ik ben niet perfect.
Maar tussen denken en spreken zit gelukkig nog een wereld van verschil 😉

Vooral de laatste vraag, ‘Is het aardig’? die stel ik mezelf heel vaak.
Als ik mijn waarheid wil zeggen, of iemand wil helpen, tja, soms kan dat hard aankomen en door die laatste vraag denk ik dan toch altijd nog even iets langer na om mijn woorden met aandacht te kiezen.

Dit is dus wat ik ermee doe in mijn leven, in mijn communicatie naar anderen.
En ik weet van mijn klanten dat zij hier ook mee bezig zijn, als onderdeel van hun ontwikkeling, als upgrade van hun werk en leven want ik geloof, wij geloven, dat de wereld op deze manier nog mooier wordt.
Maar: er kan ook tégen mij of tegen jou gepraat worden.
Of óver mij of over jou.
Op een hele andere manier.
Dit overkwam mij vorige week.
Een column in de online versie van een landelijk dagblad.

In principe hanteer ik het ‘gewoon negeren en weer door’ standpunt want immers, alles wat je aandacht geeft dat groeit.
En dit is in mijn ogen niet belangrijk genoeg om te groeien en toch schrijf ik er nu een stukje over hier op mijn website.
Dit doe ik omdat het jou dus ook kan overkomen: Je steekt je nek uit, je ontwikkelt zorgvuldig een mooi product, in mijn geval een agenda, en verstuurt een persbericht.
En dan gebeurt er dit, een bericht op mijn FB pagina van een mannelijke collega ondernemer:

Tjonge, tjonge, tjonge… De ZakenMAM agenda. Ik kon het niet nalaten dáár een column over te schrijven. Mijn condoleances aan alle deelnemers op 18 november!

Slik. Wat is dit nu weer?
Ik voel een steek in mijn maag.
Ja, ik heb gevraagd om landelijke publiciteit, maar dit is niet een begin waar ik op had gehoopt.
Toch maar even doorklikken, hierbij wat passages uit de column:

Vrouwen en ondernemerschap. Ik word er wéér wat lacherig van. De dames, met al hun ambities, willen immers graag serieus genomen worden, met name door Het Sterke Geslacht. Maar… écht hun best, doen ze er niet voor. Vrouwelijke ondernemers blijken – als je hun gedrag goed analyseert – uiteindelijk niet veel meer dan kittige stoeipoezen in een mantelpakje. En, vergeet niet de zorgvuldig gelakte teennageltjes.

Initiatiefneemster Marieke Anthonisse constateerde dat er behoefte was aan een agenda die de werk- en privébeslommeringen van vrouwen overzichtelijk combineert. Zo helpt de ZakenMAM Agenda moederende onderneemsters, vooral zzp’ers, overzicht te houden in hun drukke leven. Er zit een cadeauplanner in. (Oh My God!). Er is volop ruimte voor notities. Bovendien is er plek ingeruimd voor een focuspagina.

Wat grappig – denk ik dan. Ik, als man, heb ook een druk leven. Ook ik ben wel eens op zoek naar het optimum tussen werk en privé. Ik los het echter praktisch op. Mijn zakelijke afspraken krijgen in mijn Outlook-agenda een blauw kleurtje. En privé is geel. En, ik heb daardoor mijn leven op orde. Klaar.

Ze (Marieke) is waarschijnlijk een hele slimme ondernemende dame, die precies weet hoe ze haar vrouwelijke soortgenoten in de maling kan nemen met deze commerciële flauwekul. Ze weet de labiele verveelde huisvrouwen van Nederland andermaal een nóg sterker minderwaardigheidscomplex aan te praten.

Maar deze dames moeten wél één ding heel goed begrijpen: wij, mannen willen vanuit ons hart dolgraag zakendoen met ondernemende, inspirerende, kritische, prikkelende, inhoudelijke en charmante vrouwen, maar… we haken echt af als ze op een gegeven moment tegenover ons zitten en dat ze dán hun knusse ZakenMAM Agenda openslaan.
Dan wéét je gewoon dat je niet met een onderneemster aan tafel zit.

Als ik dit nu, een dikke week later, teruglees dan kan ik alleen maar nóg harder gaan lachen dan dat ik afgelopen week al deed.
God, wat heb ik gelachen om dit verhaal.
Terwijl het natuurlijk schofferend, aanmatigend en vooral triest is.
Ik moest echt even twee keer met mijn ogen knipperen.

Een vraag die voor mij altijd werkt: Wat zou Oprah doen?
Of Michelle Obama, die zou zeggen: ‘When they go low, we go high.’
Fijn, ik ben er weer.

Ik appte naar een vriendin die het ook las en mij feliciteerde met deze MEGA goede publiciteit.
Toen plaatste ik het in mijn besloten FB groep voor mijn klanten, om te laten zien wat er kan gebeuren als je de publiciteit opzoekt.
Dit bracht ook een hoop hilariteit met zich mee en er kwamen reacties als:
– Hoe verzin je dit?
– Welk (jeugd)trauma heeft deze man opgelopen?
– Wat is zijn probleem met vrouwen?
– Zou hij gewoon jaloers zijn?
– Zal hij met een tevreden gevoel op de ‘publiceer’ knop gedrukt hebben?
– Heeft hij nu echt niets beters te doen?

En uiteraard volgden er die dag nieuwe bestellingen voor de agenda 😉

Omdenken, dat is wat heel goed werkt.
Positieve kanten benoemen, het met humor bekijken, dankbaar zijn.
Een klant van mij gaf mij een naam van een vrouwelijke collega van hem die wél heel aardig is naar vrouwelijke ondernemers.
We bedachten dat het eigenlijk een eer is als iemand zoveel tijd en aandacht aan jouw bedrijf geeft.

Waarom schrijf ik dan nu een blog over iets wat beter niet kan groeien?
Dit gaat erover wat er kan gebeuren als je iets op de markt brengt.
Mensen kunnen er blij maar ook boos om worden.
En dat maakt allemaal niet uit maar áls je dan boos bent dan is het nog belangrijker om het THINK principe er even bij te pakken.
Dat deed ik toen ik reageerde met de volgende woorden: Dankjewel voor de publiciteit.

Mensen, mannen én vrouwen, zijn echt niet achterlijk, die prikken door dit soort taalgebruik heen en die snappen dat het alleen maar iets zegt over de auteur.
De afzeik-journalist is een uitstervend ras.
Mijn publiek, jij als lezer van dit artikel, ziet hier na de eerste verbazing en mogelijke irritatie ook de humor van in en gaat gewoon lekker verder met belangrijkere zaken.
Let Love Rule en nu weer aan de slag!

Mocht je nog willen, dan kan je het hele stuk hier lezen.

WomenInc is overigens bezig met de campagne #BeperktZicht.
Hiermee willen ze de vinger op de zere plek van stereotypering leggen.
Kijk, dat is pas mooi afsluiten!

Reageren op dit artikel kan hieronder en ik ben benieuwd of jij een soortgelijke ervaring hebt?
Hoe ben jij hier toen mee omgegaan?

Tot de volgende keer,

 

 

Spread the love

21 gedachten over “Als je niets aardigs kunt zeggen, zeg dan niets.

  1. Joke

    Jaloers!
    Is deze man jaloers op onze ondernemende gezellige vrouwen!
    Diep in zijn hart wil hij ook een roze agenda.
    Hij baalt, dat hij er zelf niet op gekomen is.
    Lekker laten gaan en ik dacht ook meteen, mooie promotie voor je!
    Succes

    Reageren
  2. Marijke

    Wij ‘willen met name door Het Sterke Geslacht serieus genomen worden’? Met onze gelakte teennagels?
    En dan die zin over labiele huisvrouwen…. Wat een denigrerende toon, ongelooflijk. Helaas staat het internet vol met beledigingen aan het adres van vrouwen. Wat je al zegt: blijkbaar voelen veel mannen zich bedreigd.
    Enorm jammer.
    Volgens mij sluit jouw agenda heel goed aan bij wat (een deel van de) vrouwen willen. Een combinatie van gezin, vrouwelijkheid, zakelijkheid. Niks mis mee, integendeel, deze vrouwen doen het op hun eigen manier.
    Helaas betwijfel ik wel je opmerking dat de afzeik-journalist een uitstervend ras is. Ik hoop dat je gelijk krijgt!

    Reageren
  3. Tanja

    Wauw! Een mooiere reclame kun je je niet wensen Marieke!
    Nu wil IEDERE vrouw zo’n agenda.
    Al is het maar om deze man te irriteren…..
    Je mag hem wel een bedankje sturen.
    Iets roze misschien?
    Kan hij tenminste ook foto’s laten zien als hij weer reclame voor je wil maken.

    Reageren
  4. Irene

    Hahaha. Met zo´n pendante kerel doe je als ondernemende vrouw ook geen zaken.
    Go high Marieke! Ik kan niet wachten tot ik de 2018 variant binnen heb zodat ik hem met trots op tafel kan leggen als ik een afspraak maak.

    Reageren
  5. Susan Umans

    Wie een stok zoekt om te slaan vind er eentje! Zo is het nou eenmaal. Verschillende mensen, verschillende meningen. Ik wordt persoonlijk graag serieus genomen door mensen die mijn bedrijf leuk vinden en die ik blij kan maken met mijn werk. En dat zou niet moeten afhangen van welke agenda ik gebruik. En jij wordt ook serieus genomen! Laat de rest lekker, zie hoeveel mensen je al blij hebt gemaakt, en zitten te wachten op jouw agenda.

    Reageren
  6. Sanne

    Mooi artikel heb je ervan gemaakt Marieke en ik kan me voorstellen dat je groen en geel verschiet als je zo’n stuk leest over jouw product.
    Maar als ik tussen de regels door lees is dit waarschijnlijk zo’n kerel die het heerlijk vindt dames op de kast te jagen en ook precies weet hoe hij dit moet doen. Ik heb ook een goede vriend die dit stuk zo geschreven zou kunnen hebben, puur om te stangen en discussie aan te wakkeren.

    Ik geloof echter niet dat er een kwade bedoeling achter zit, want door in zo’n artikel, zò uitdrukkelijk alle pluspunten van de agenda te benoemen maak je echt fantastische publiciteit. Want echt èlke vrouw zal dit artikel tot op de laatste letter uitlezen en met de handige opties van de agenda in hun achterhoofd de agenda alleen al bestellen omdat ze enorm giftig worden van alles wat deze man roept. En ook nog eens op de hoogte van jouw event in november. Geniaal dus.

    Tot dat dit over jouzelf gaat, dan is het erg slikken, en wat fijn dat jij ons laat zien hoe je hier hééél goed mee om gaat! 👌
    Chapeau, zowel voor jouw manier van reageren als voor de heer in kwestie die dit artikel heeft geschreven (hahaha, en de laatste zin zal me niet in dank afgenomen worden 😉)

    Reageren
    1. Marieke Bericht auteur

      Hoi Sanne, ja, dat had ik ook al wel door hoor, deze meneer teert op dit soort energie 😉 En hij heeft inderdaad de tijd genomen om het event te noemen dus ja, ik ben erg dankbaar! Misschien leest Chris Zegers het ook wel hahaha. Fijn weekend!

      Reageren
  7. Catja Cappon

    Wat een vreselijk seksistisch artikel ‘Stoeipoezen in mantelpak’ . Denk ie dan ook nog dat vrouwelijke ondernemers zaken met hem willen doen? En ik hoop veel mannelijke ondernemers ook niet. Walgelijk gewoon. En dan jezelf ook nog tot norm verheffen.

    Dat zoiets gepubliceerd wordt, zegt genoeg over deze krant (De Telegraaf).

    Mijn tekstbureau houdt zich overigens bezig met genderbewuste teksten. Dat betekent o.a. dat ik bewust ben en controleer op stereotypen en kijk naar (effecten van) beeldvorming rond vrouwen en mannen. Zo’n tekst bevestigt nog eens de ongelijke machtsverhoudingen tussen de seksen.

    Je hebt er wel goed op gereageerd zeg!

    Reageren
    1. Marieke Bericht auteur

      Hoi Catja, dank voor je reactie. Wat goed hoe jij je zo bewust bent van jouw teksten en dat dit jouw norm is, mooi! Groet, Marieke

      Reageren
      1. Catja Cappon

        Ik heb de de goede, met zichzelf zo ingenomen man een mail gestuurd met de eerste alinea van mijn tekst hierboven en dan aan hem gericht natuurlijk. Aan de ene kant denk ik dat het beter is om hem te negeren, maar aan de andere kant vind ik ook dat je dat soort types moet aanpakken. Zodat ze niet denken ze dat ze maar ongestoord door kunnen gaan.

        Reageren
  8. laurencesteenbergen11

    Ik lig wat achter met Marieke mail en heb me toevallig net aangemeld voor 18 november 😊
    Ik heb een boek vol ondernemers wijsheden en lees daar elke dag in. Het is nu eenmaal zo dat bepaalde mensen altijd negatief reageren. In de cyclus of zoiets van succes krijg je pas echt kritiek als je bedrijf serieus genomen wordt. Het is dus zo dat 1: kritiek erbij hoort en 2. Je dan pas echt serieus genomen wordt. Ik meen me te herinneren dat als je nog niet echt kritiek krijgt, je nog niet door een grote groep mensen serieus in de picture staat. En pas veel later verdwijnt de weerstand weer.
    Oftewel: gefeliciteerd Marieke!

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*